Jag känner mig begränsad på min custom…
Jag gillar att köra på grusvägar och helst på rullgrus så blir det lite spännande. Med min custom känner jag mig begränsad till enbart asfaltsvägar. Har varit förbi den lokala mc-butiken som har en BMW F650 GS -05:a offroad-hoj till salu men den saknar diverse extra utrustning (packväskor, handskydd, motorbågar etc) så den var inte längre så intressant. Att köpa till extrautrustningen i efterhand kostar skjortan.
Men nu blev jag tipsad om att kika på märket KTM, t ex Adventure, 950 R m fl.
Jag vet ju hur BMW:n är, lite slö förstås under 3000 varv så jag fick tipset att kika på en med större kubik. Då finns BMW F1100 R eller vad den då heter (varför kan de inte döpa hojjarna till exempelvis ”BMW F1100 GS”??). Den är givetvis lite tyngre då men har lite mer ork. Nästa tips på hoj var då en KTM, de ska visst vara de bästa för både landsväg och grus, sa man.
Men hur är KTM i sitthöjd exempelvis? BMW F650 GS:en känns lagom hög, Dakaren vet jag är något högre men hur är det med KTM – är de ännu högre än t ex GS:en?
Är den bra på vanlig väg, t ex om jag ska igenom Södertälje söderut och råkar hamna i bilkö? Hur är KTM's 640 jämfört med 950 el 990? Kan man köra bortåt 50 mil på en KTM under en hel dag?
Hur är det med reservdelar, försäkring, servicekostnader etc?
Jag får abstinensbesvär om jag inte kan köra på grusvägar!
Tacksam för svar. ;D
PS, här är en KTM med lite mer grövre däck: KTM 950 Adventure -04
Förresten kan jag väl passa på att fråga hur Aprilia Pegaso, Triumph Tiger, Honda Transalp är när jag nu har offroad på tapeten.