Det kommer, det kommer
Nej, man blir ju inte så glad när man köpt nytt och sedan inte vågar lita på det. Får se vad de säger imorgon....
Det kommer, det kommer
Nej, man blir ju inte så glad när man köpt nytt och sedan inte vågar lita på det. Får se vad de säger imorgon....
Inte alls. Det var en bra beskrivning av dina wobbelproblem. Det där låter helknasigt. Kanske helt enkelt läge att kolla balanseringen av däcken? Av säljaren förstås. Men någon annan här har säkert goda tips. Själv är jag urusel när det gäller det tekniska...
Ser för övrigt fram emot en liten reseberättelse med bilder.![]()
Det verkar konstigt, en ny cykel ska inte wobbla. Be dom kolla upp den noggrant, annars får de ge dig en annan. Det kan vara:
Nån kanske inte dragit åt styrlagret
Man kanske satte på en skev bromsskiva
Däcket är dåligt
Obalanserad fälg
Cykeln spårar inte
Berätta vad de kommer fram till!
Fel tryck i däcken kan vara en anledning. Ha gärna en egen mätare, de av den gamla modellen på mackarna kan skilja rätt rejält mellan olika exemplar. Kan bli rätt tokigt om en visar för mycket och någon annan för lite. En egen mätare är enda chansen att se om du tappar trycket i däcken.
Du blandar inte ihop wobbling med vindkänslighet? Hade en riktigt obehaglig resa på samma sträcka tidigare i sommar när det blåste rejält. Syntes inte direkt på träd och liknande men kändes riktigt, riktigt obehagligt. Speciellt vid omkörningar av långtradare kan det bli otäckt. Är det någon annan som provkört och upplevt detsamma som du?
Kräv att dom provkör hojen innan dom lämnar ut den till dig. Ingenting som man ska ta för givet att man gör på verkstaden, även om det står på fakturan att dom gjort det. Skriv upp mätarställningen när du lämnar in hojen och kolla.
Berätta gärna vad de kommit fram till när hojen är servad och klar.
"Komiskt", om man nu kan säga så! Jag hade samma problem men min FJR som jag köpte i början av juli. Så jag kollade ringtrycket och såg att jag hade 2,1 fram och det skulle vara 2,5 och 2,4 i bak och där ska det vara 2,9. jag hade min hoj inne på 100 mila förra veckan och berätta om detta. Han ville att jag skulle hålla koll på ringarna lite oftare, dom två jag har på hojen;D
TIPS! Enligt MC Proffsen så ingår INTE däckkontroll på första servicen så du får nog säga till specifikt för detta.
Antar att ni har slanglösa däck. Tycker dom brukar vara rätt så stabila i lufttrycket, när man väl fått det rätt. Brukar köra i ett hekto extra för säkerhets skull. Kollar det lite då och då, men behöver sällan fylla på. Att dom fuskar vid leveransservice och inte kollar sådant som lufttryck känns nästan mer som regel än undantag, tyvärr.
Min Uppkörning!!
Efter tre dagars regnande och övning varje kväll var det den här morgonen härligt soligt och lagomt varmt. 6 stycken nerviga aspiraneter mötte en skön piprökande äldre herre som var lugnet själv.
Jag hamnade som två att köra manöverbanorna. Första killen kom tillbaka och det var min tur.
Körde dit han visade och han sa att jag skulle ställa upp den på centralstödet. Gjorde det och han sa Oj en del behöver lite hjälp men det där fixade ju du med rätt teknik.. Jag har övat sa jag och så fick jag belysning som säkerhetskontroll. Skönt!!
Skulle leda cykeln och köra från höger, jag kommer på först när jag står med bakhjulet på sträcket att jag tog fel, Oj sa jag du sa höger. Äh det är lugnt, kör därifrån.
Gick inte så jättebra, satte ner foten två gånger i kurvan. Han sa att jag skulle köra om den och den här gången gjorde jag det perfekt!!!
Högfartsprovet gick också bra, gott och väl 50 sa han och jag klarade på första..
Bromsningarna Visade han bara tummen upp på båda vid första försök..
Du kan köra bort till de andra sa han bara. Är det grönt då frågade jag. Jajammen..
Två stycken kuggade på manöverprovet så jag blev först ut i trafiken.
Började köra och följde anvsningar och mot mål. Stadskörning och rondeller,..När vi sen var på 90 väg bad han mig svänga vänster och sen köra in till vägkanten. Gulp!!!
Vet du vad nackdelen är om man endast bromsar med frambromsen?? Någon har suttt med foten långt bak.. Efter det höll jag foten hela tiden där den ska vara.
Köra en bit till och så vända och köra tillbaka till de andra.. När vi var nästan framme ropade han i snäckan- Du kan lämna över grejjorna Till nästa... Och din körning är Godkänd!!!!
JJJJaaaaa!!!!! Klarade det. -Du är en tävlingsmänniska va? Frågade han när han skrev pappret, -Ehh ja... Svarade jag.. Det märks sa han och skrattade...
Så djävla skönt att köra därifrån först utav alla.....!!!!!
Grattis Malinhe![]()
Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
http://www.nogg.se/BajenSamMC
Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com