Jag var in där i tisdags och skulle prata BE-behörighet, det var en tjej som stod där som skulle köra mc, har nästan samma namn som jag. Kanske det var du..?
Jag var in där i tisdags och skulle prata BE-behörighet, det var en tjej som stod där som skulle köra mc, har nästan samma namn som jag. Kanske det var du..?
hej är det nån som vet om detta med riskkursena jag har bokat upskrivningsstid till 3september men tänkte vänta tills mars april innan jag tar upkörningen går det efter gamla regler att upskrivningen gäller 12mån när man tar den innan 1november ? eller är det bara 2mån som efter de nya reglerna ?
? verkar inte vara nån som vet vare sig på körskolor eller vägverket rättare sagt de ger olika teorier.
Nja... för att få göra uppkörning efter första november vilket i praktiken innebär nästa år så måste man ha avklarat riskkursen. Har inget att göra med teoriprovet så det förstår jag inte att du får olika informationer om.
Går att läsa mer här.
http://www.korkortsportalen.se/jag-s...iskutbildning/
Edit: Ok. ser att det står att man måste ha avklarat riskutbildningen innan kunskapsprovet. Tyvärr kommer du inte undan med det inför nästa år då du måste även ha det avklarat innan uppkörningen.
Senast redigerat av Linnex den 2009-08-07 klockan 13:41.
Ha ha ha, vad världen är liten ibland! Jag körde med Trajjan då.![]()
Lycka till alla med uppkörning i dagarna! Själv roade jag mig med att drömma mardrömmar natten innan uppkörning men när morgonen kom bestämde jag mig för att det skulle gå kanon och det gjorde det ju... nåja, nästan. Fick göra om inbromsningen från 70 en gång men i övrigt gick allt som det skulle.
För övrigt kom jag igår hem från min första långresa på MC, fram och tillbaka till Helsingborg. Fy fan (ursäkta språket) men vobbling på motorvägen är ingen hit! Glad att jag körde lugnt så jag kunde reda ut det. Sedan måste jag väl även erkänna att Essingeleden hem från jobbet i spöregn och rusningstrafik inte heller är någon hit. Men, det är ju knappast någon nyhet.
Imorgon är det dags för 100 milaservice
Nu tänker jag hålla alla tummar och tår för att alla ska fixa korten. Då blir det ju dessutom fler att hälsa på - Jag är barnsligt förtjust i alla som vinkar till varandra på vägarna![]()
Du måste berätta mer om din tur till Hbg! Bilder? Upplevelser? Berätta gärna om dina intryck.
Och vad hände när din hoj började wobbla?![]()
Tänkte dra det hela när bilderna kommer in i datorn![]()
Min hoj var grymt instabil på nervägen... men jag tänkte att det säkert berodde på att jag inte är van att köra. Så jag låg väl i 100 km/h under de sträckor vi var tvungna att välja E4an. Det vill säga betydligt långsammare än de flesta andra resterande trafikanter som var ute och åkte.
Hur som helst, det var små vobblingstendenser konstant. Så jag kände mig som en mes som inte kunde köra snabbare - Men är ju samtidigt rätt förtjust i att leva så jag struntade i den känslan. Vid ett fikastopp i närheten av Gränna - myyyyysiga vägar - kom vi underfund med att däcktryck kan ju vara en intelligent grej att kolla av. Jag trodde ju i min okunskap att det är en sån grej de fixar i samband med servicen när man köper hojen. Men icke. Upptäckte att det ju var alldeles för lite tryck i bakdäcket. Framdäcket var dock ok. Så i med luft och iväg igen.
Dagen efter (campade i Gränna) körde vi på motorvägen igen någonstans vid Markaryd (?) typ. Underbar känsla att äntligen våga lita på cykeln. Fortsatte dock köra lugnt eftersom jag är så pass ovan. Var i färd med en omkörning av en bil då cykeln sätter igång att svänga fram o tillbaka okontrollerat. Så, jag släppte gasen och tryckte knäna mot tanken - det är fascinerande att man kommer ihåg sånt man läst - och cykeln lugnade ner sig igen. Det såg tydligen inte allt för trevligt ut bakifrån. Fick i alla fall i mer luft i däcket. Glad att jag har första service imorgon. Funderar på om det är däcket som är kasst eller tryckmätaren på det första stället jag fyllde på luft, för trycket hade sjunkit andra gången jag fyllde på.
Jaha, nu blev det ett på tok för långt inlägg.![]()