Nu har jag ingen V3/V5 men konstruktionen är ju som på en scooter vad gäller drivning och då är det svingen på höger sida som ska av (bromsoket brukar vara fastskruvat på svingen så det får du nog plocka av också). Sitter stötdämparen i svingen så får du ta bort den också. Av med avgassystemet och troligtvis redan vid infästningen till motorn för de brukar inte ha någon skarv på mitten att dela, sen lossar du hjulmuttern på höger sida och drar ut axeln, alternativt sitter axeln fast och du bara drar ut hjulet. Sen är hjulet löst. Observera att vänster sida ska du inte behöva röra överhuvudtaget.En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.
Ny packning mellan avgassystemet och motorn kan behövas vid ihopsättning men det brukar faktiskt hålla tätt att köra med den gamla. Lite sån där avgaspasta satte jag på innan jag skruvade dit det igen och det håller tätt.
Som ovan gjorde jag på min kinesiska Baotian sport EU- moped och även polaren på sin Yamaha 125cc scooter.
Det är kul att ni hittar hit till hojen.nu med era automatväxlade underverk!