Välkommen till forumet, Malinhe!![]()
Välkommen till forumet, Malinhe!![]()
Ah, just så är det ju. Smart där, Mats!![]()
Min körskolelärare sa att han visst skall stanna vid linjen, han kan givetvis stanna bredvid mig och sedan låta mig rulla före. Jag frågade läraren om jag skall ta hänsyn till inspektören, alltså vänta etc men det skall jag tydligen inte göra. Han har ju kontakt med mig i snäckan och lär ju säga till mig om han skulle fastna i en korsning, rödljus etc etc.
Läste om det senast i tidningen BIKE, där trafikpolis Kjell Lindgren svarar på trafikfrågor.
Tanken här är att man kommer fram till stopp-plikten ett par, tre hojar. Alla stannar helt och sedan åker alla iväg samtidigt. Man behöver alltså inte stå på ett långt led och åka en i taget.
Det måste anses att man kunnat kontrollera att det inte kommer korsande trafik. Går alltså inte att stå tjugo meter ifrån korsningen och och köra samtidigt som den som står först. Tror att det funkar rätt bra med sunt förnuft...
Vill man vara 100% säker är det naturligtvis bäst att köra fram till linjen och stanna där, vilket naturligtvis aldrig är fel.
Låter helt logiskt. Tre hojar kan ju stå vid stopplinjen samtidigt och ha full koll. Och har Kjell sagt att det är okej, så litar jag på det.![]()
Ok, då greppar jag! Om man står bredvid varandra.. Har aldrig läst eller hört det förrut nämligen.