Lameller brukar man kunna byta själv på ett par timmar även med tummen mitt i handen. Nu är det ingen smidig pjäs du har, men om man har möjlighet att lägga omkull hojen går det att göra utan att tappa ur olja dessutom.
Lamellerna sitter direkt innanför kåpan på höger sida motorn, där kopplingsvajern sitter i en arm (tror jag det är på de där...) Enda svåra är egentligen att sätta tillbaka den där armen i rätt läge, mest för att den spjärnar emot med fjäderbelastning.
1. Lägg omkull hojen alternativt tappa ur olja och byt filter på en gång
2. Lossa de små bultarna som håller den stora bulliga kåpan med siktglas
3. Rengör från de packningsrester som fastnar både i motorn och i kåpan
4. Lossa de 5 eller 6 bultar som sitter i en cirkel i korgen. Lossa dem en bit i taget växelvis så blir det inte så stort tryck på de sista
5. Lyft ur lameller och mellanskivor, gärna hela paketet men en i taget går också om du lägger dem rätt (skivorna är ofta förskjutna lite)
6. Lägg tillbaka allt en skiva i taget och stoppa in de nya lamellerna istf de gamla
7. Dra åt bultarna korsvis till rätt moment (passa gärna på att byta fjädrarna åxå, de har levt 8000 hårda mil...
8. Om du inte köpt ny packning, dra en sträck packningssilikon på motorn och sätt tillbaka kåpan med kopplingsarmen i rätt läge. Skruva åt med ganska snällt moment.
9. Res upp hojen, kör in lamellerna snällt ungefär som bromsbelägg.
...eller lämna in på service och be dem byta samtidigt. Har det väl börjat kan det att bli värre ganska snabbt tyvärr
