Debatten motorcyklister emellan kommer säkert att ta ny fart beroende på en del utspel den senaste tiden. Den föreslagna korstågsargumentationen går ungefär "Det är en liten minoritet busar som förstör för den skötsamma majoriteten, främst genom bus vid fartkameror och racing på vägarna utanför Stockholm".
Jag har också agiterat mycket i samma riktning men nu börjar jag svänga. Är det verkligen en minoritet som drar skit över motorcyklisterna? Är den minoriteten i så fall sådär liten? Jag tvivlar!
För visst är vi många som:
-själva väljer vilka regler vi vill följa i trafiken särskilt när det gäller hastighet
-använder allmän väg som lekstuga och provplats
-gör oss mindre tydliga i trafiken genom att montera miniblinkers endast av kosmetiska skäl
-minskar vår varseblivning genom små eller borttagna backspeglar
-byter till bullrigare avgassystem än original bara för att få ytterligare någon hästkraft förutom alla de som redan finns
-tar bort katalysatorn så att emissionerna ökar
-kör slalom i bilköer oavsett de rör sig eller står stilla
-byter till miniskylt och/eller flyttar den så den blir svårare att läsa av
-applicerar RR-kulturen ute på allmän väg med pucklar, knäskrap och hela millevitten
-utmålar mc-hobbyn som högrisk och tufft
-motsätter oss främre regskylt och ägaransvar så vi kan fortsätta slippa ansvar för det vi gör
-räknar omkullkörning som en naturlig, medveten och acceptabel risk
Allt sammans saker som minskar vårt förtroende hos allmänhet, ordningsmakt och lagstiftare.
Tror vi får sluta skälla efter vissa kategorier, vara lite självkritiska och var o en dra ett strå till stacken!