Det var skriveri i en tråd om vilken typ av mc man gillar att köra. Jag skrev också där men tog bort mitt inlägg eftersom det inte hade med ämnet att göra så jag tar det här istället. Det var någon som klagar på custom i tråden, vissa människor klagar på sporthojar, andra på custom, en del avskyr säkert grusfolket med flera.
Jag kan berätta att jag började med en glidare men kom underfund med under tiden jag tog körkort att jag är nog ingen glidartyp, snarare äventyrsmänniska som gillar utmaningar, hinder att överstiga i form av lösgrus, gyttja och lera, vattensamlingar, kostigar etc där hojen i stort sett har sitt eget lilla liv, ju jävligare underlag desto mer verkar jag trivas tydligen. Vägar och ställen en glidare egentligen inte hör hemma på, går säkert att köra med en glidare där men det finns ju ändamålsenliga mc för detta.
Kurvor gillar jag också, att få lägga ner hojen och dra på ut ur kurvan, bara växla ner, lägga ner hojen och dra på ur kurvan, känna gyrokraften, ha ett jämnt flyt och hyfsat tempo igenom hela sträckan. Alltså gillar jag sporthojar också.
Glidarhojar, kanske jag ledsnar på mina äventyr på grus, i gyttja och snö samt på is i framtiden att jag bara vill softa fram lugnt och makligt men det får tiden utvisa. Att klaga på custom bör man inte göra, man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. Rätt vad det är händer nåt med kroppen och det enda man kan köra är: en custom. Vad gör man då? Slutar köra hoj för att man klagat högljutt på custom genom åren…?
Alla kör vad de trivs på och jag tror flertalet hoppar emellan olika hojar för olika ändamål, man utvecklas och provar olika sorters mc.
Vad tycker du om för mc-ändamål? =)