[quote]Jupp, helt korrekt. Jag har ätit och stoppat i mig kalorier för ganska precis 2065 kcal per dag. Nu är maxgränsen högst 1300 kcal/dag.
Men du behöver ju bara minska 5 kg, det borde du greja på fem veckor. När det gått fem veckor för min del har jag en hel del kilon (och veckor) kvar.Ska vi säga en femhundring då till den som går ner mest, procentuellt, till den 15:e april?
Man måste i kombination med motion äta rätt sorts fetter. Jag ska motionera mer, 3 ggr i veckan kommer jag gå i rask takt, ca 5-6 km/tim under minst en halvtimme. Jag vet att jag är uthållig så jag kommer gå längre än en halvtimme. Jag har tänkt ut en bra bana, den är 8 km lång och i den farten tar den minst en timme. Jag har gått Tjej-Gåing på 8 km, den tog lite drygt en timme i högt tempo.
Det finns en del hemsidor där man kan kolla hur mycket allt ”väger”, knappa bara in det du vill äta och räkna ihop antalet kalorier för en hel dag. Min egen personliga beräkning är utifrån hur många kilon jag vill tappa, hur lång tid det ska ta samt vilken BMI jag har, min ålder, är uträknad till max 1300 kcal per dag under ca 5 mån. Nån annan kan få en helt annan siffra, allt beror på ålder, vikt, BMI, målsättning och tid.
När jag tränade på gym var vikterna satta till 4-6 lyft, minst 4 lyft skulle jag orka och klarade jag 5 var det skitbra, 6 lyft — ja då var det dags att öka på vikterna igen. Så tunga vikter hade jag. Men nu ska jag inte vara lika nitisk, nu ska jag vara snällare mot mig själv och ta det lugnare så tappar jag inte motivationen som sist.
Ett tips, man kan tänka sig så här i butiken:
Om du har en genomskinlig påse fylld med vatten och stoppar ner olika saker du vill äta, vilken av matvarorna löses upp först i vattnet? Det som löser upp sig fort ska man undvika. Vitt bröd löses upp fort medan mörkt bröd behöver tid på sig, köp det mörka brödet då. Påsen med vattnet är din magsäck. Den ska jobba, så ät sånt som tar tid på sig att lösas upp i den där påsen.
Långsamma kolhydrater är alltså sånt som tar tid på sig, det ska man äta. Och så är man mätt under en längre tid, man står sig bättre.