Det började med att jag kontaktade en trafikskola som inte ville ha mina pengar. Efter att 3 ggr ha försökt få ett vettigt svar utav dem på mina frågor, som man kan ha då man gör en investering på kanske 20000 kr , men inte lyckats så vände jag mig till en annan trafikskola och började dagen efter. Tragglade krypkörning och fick en uppkörningstid 3 veckor senare. Den gången så blev det inte något körkort, inte heller vid andra försöket utan först vid det tredje.
Med något kantnaggad självkänsla så åkte jag hem och plockade ut Hilding och körde mina första lagliga meter. Sadlade på och ställde siktet på Småland. Dels för att hämta min bror på jobbet men åxå för att jag bott där och vet vilka fantastiska vägar det är för hobbyfordon. I Norrköping blir jag trängd av en bilist och helt plötsligt så fick orden" betrakta bilister som halvsovande - halvblinda halvidioter" någon slags innebörd. Jag tutade runt i Småland ett par dar innan vi for ner till Skåne. Det var den första av 3 resor dit på hoj i sommar.
På sista resan så kom det ett nytt ljud från motorn. På en verkstad sa de att det inte lät alarmerande så jag forsatte att köra. Hem till Stockholm igen och sen en liten sväng ner till Småland innan den kom in på verkstad för en ventiljustering och koll på vad det var för ljud. "Du har inget oljetryck" sa meken. Det visade sig att ett hjul i oljepumpen hade gått sönder och 2 delar var borta. Han var tvungen att klyva motorn för att hitta dem. Så nu vet jag att min maskin har nya packningar överallt, nya kolvringar och att alla lager är bytta eller kontrollerade. Det står 5200 mil på mätaren men inte utan att Hildings hjärta är kollat.
När de säger på trafikskolan att nu får du öva på egen hand så känns det som det stämmer. I övermod har jag kört för fort ett par gånger så att cementsuggor och dikeskanter kommit obehagligt nära, men det har inte hänt något. På dessa ställen och liknande har jag sen tagit det väldigt lugnt. Ingen gång har jag lagt omkull cykeln, inte ens vid tankning som jag förståttär lätt hänt.
Jag körde Mälaren Runt i augusti och det var kul ½:a varvet. Efteråt så var det bara tomt, jag hade ingen att dela upplevelsen med. Så när Zangarh på forumet här kastar ut en förfrågan om ett varv till så är jag på och den här gången så var det mycket roligare. Tack Patrik för det initiativet! Jag har kört mer hoj med de andra deltagarna efter det.
Jag använder alltid mina fordon mycket och Hilding tar mig till jobbet, 3 mil dit och hem igen 8 mil, varje dag. Nu börjar det bli lite kallt på morgonen men det är bara att klä sig. Jag är inte rädd för lite regn heller så det har blivit 1800 mil sen den 16 juni. Nästa år börjar säsongen tidigare förstås så då blir det ännu mera åka. Att ta hojkort är nog det roligaste jag gjort. Mina andra aktiviteter, skidor och dykning är förknippade med förberedelser och resande för att kunna utövas. På hojen är det bara att hoppa upp och sticka iväg. Fast det vet ni ju redan... Hur har ni andra haft det?