Hej igen,
Har nu ett par nya problem (det är minsann en sport att köra MC på 60+).
1: Sist jag var ute så började laddningslampan lysa mot slutet. Jag gissar att också detta problem har med värme att göra, för jag tror mig minnas liknande problem förut när den gått varm. Laddlampan lyste alltså halvstarkt och lyste mindre när jag stängde av lyset. Den lyste med starkare sken när jag ökade varvtalet, vilket jag tycker känns lite motsägande. När jag kom tillbaka från turen borde jag väl rivit av tändningskåpan och kollat ifall kolen osv. såg bra ut, men jag var alldeles för trött och frusen, så jag har inte utrett det närmre än så. Någon som har någon idé?
2: Jag har lyckats få tag i ny styrbroms till cykeln via blocket. Förut hade jag bara ratten som sitter mitt i styret, och den i änden gängade rundstång som löper ner genom gaffelkronan (heter det så?). Med den nya styrbromsen fick jag med en ny ratt, men framförallt muttern och den plåtbit som ska sitta undertill. Jag har monterat den men jag tycker inte riktigt den funkar som jag trodde den skulle göra. Det känns som att det saknas något mellan muttern och undersidan av nedre delen av gaffelkronan.
Har en bild på monteringen här:
1: Muttern som trycks uppåt när man vrider på ratten upptill. 2: Plåtbiten som sitter mot styrstoppet i ramen.
Det går inte att dra ihop det mer än på bilden, för då går muttern i botten. När så skett finns det fortfarande ett litet glapp mellan muttern och plåtbiten. Så därför lurar jag på ifall det ska sitta någon typ av bricka (material?) eller nåt mellan muttern och plåtbiten för att kunna få en vettig bromsverkan av styrbromsen, någon som vet? Har jag monterat det fel?
Tacksam för input!
//Larsson