Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused
Skall prova det i garaget.
Kan funka men du måste släppa ut den kalla luften anas vinner du inget. Sedan måste ny luft tas utifrån och då är den kall. Samma ide, kolla på en frånluftspump som även blåser in uppvärmd.
läs här. http://www.installera-varmepump.se/v...luftsvarmepump
Jan-Olov
Vindsnurra på taket ger ström till kompressorn som komprimerar upp temperaturen. OBS. kyligt om det inte blåser.
Jan
God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla.
Ove
[QUOTE=Ove;108199] God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. [/
Visst får man ett litet beroende, men det får man väl ta. Förhoppningsvis så lägger man de upplysningar man får på sitt eget minne. Problemet är ju att minnet är bra , men lite kort.
Just nu friska vindar över Småland. Risk för strömlöst.
Jan