Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.
Jan
Att köra miljövänligt är oftast en definition som förare gör för att mildra sitt samvete. El tillverkas ju på många olika sätt, torv, brunkol, olja, och kärnkraft, för att inte tala om hur allt tillverkas som utgör fordonet eller de komponenter som utgör kraftverket. Alla mekaniska fordon är ju miljöbovar i större eller mindre utsträckning.
Kom att tänka på strofen , "sol, vind och vatten", där har vi nog det mest miljövänliga alternativet.
" en ska ente ha brått"
Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna..
Ove
Sätt flexibla solfångare på en mast så kan du ta hjälp av vinden.
Jan-Olov
Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).
Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!
I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym....
Ove
Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.
Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel
Senast redigerat av Olle Å den 2016-12-19 klockan 12:33.