JanOlov Du tar poäng med dina inlägg
/tore
JanOlov Du tar poäng med dina inlägg
/tore
Som jag sa, vana får man endast genom övning och att köra runt på en parkering ger ingen vana.
Se bara till alla med nytt körkort ingen kan väll påstå att att dom har god vana, det kommer med tiden, lika dant med för dem söm köper en husbil. Det är bara att gilla läget o visa tålamod.
Jan-Olov
Mun hugger lite nu ;-)
Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?
Vad som sker efter att man tagit körkort oavsett bokstav är att man ger sig ut i trafiken och övar i verkligheten. Om det är en EU-moppe eller en lastbil med släp och full last spelar ingen roll. Första gången i trafik utan någon som kollar och kan ingripa är trevande om man har någon insikt om vad man kan. Detsamma gäller om man börjar köra ett fordon som man har körkort för men aldrig förut kört.
Att lära sig allt man kan göra med en lastbil med släp tar några år och en del lär sig faktiskt aldrig. Inte så väldigt ovanligt att en förare måste be om hjälp att backa rätt tradaren mot en lastkaj eller bara att komma runt en krök. En del har dessutom egna tolkningar av trafikreglerna.
Ove
Ta reda på vad du får framföra med ditt B-kort så blir du förvånad o förstår min negativitet !
Husbil o husvagn tycker jag personligen att det ska krävas utökat körkort .