Nu är jag kanske helt snurrig men det är väl för magert som hojarna går i dag för att klara Euro 4-normen (den svenska benämningen är om jag minns rätt Miljöklass 2005). Fet blandning gör ju att utsläppen av kolväten och koldioxid ökar p.g.a ofullständig förbränning medan en mager blandning "bara" ökar utsläppet av kväveoxider p.g.a. högre motortemperatur. I mina öron låter det bättre med ett ökat utsläpp kontra två.
Vet inte riktigt men....nu har ju den här tråden blivit som facebook, ingen orkar läsa vad som skrivits tidigare. Jo, ids inte läsa vad jag skrev tidigare heller :-)
men, om man orkar läsa tidigare det jag skrev så har jag förmodligen nämnt "dom flesta" klarar av...osv...
Har ju inte direkt med miljökraven att göra.(strypta hojar). Vi har ju haft våra miljögränser på senare år,(varit med om den "cirkusen" med regga hoj dagen före sov). En 2003(där man fick då dispens 6 månader) och en 2008. Bänkar man en orginalhoj så brukar kurvan normalt ligga strax över det optimala vad gäller luft-/bränsleblandning, inte att den går fett.
Senast redigerat av engström67 den 2016-04-22 klockan 18:17.
Lingvalls sysslar ju inte med motoroptimering. Med det så menar jag ju inte att dom inte kan sin sak, utan mer att dom känner till fakta. Jag känner till dom och har kontakt med dom lite då o då(senast för en vecka sedan)
Nej, en motor är definitivt inte snålställd, det var ju det jag också skrev "ligger normalt strax över kurvan" och med det brukar då också klara av ett avgassystembyte. Vete tusan men....vad tjatig man börjar känna sig här :-)