Smäller den den vid gassläpp så måste den in !
Man gör som man vill men min synvinkel på det hela när det gäller helsystem och öppet filter är att bänkning och mappning är ett måste för då får man en hoj som går optimalt. Bättre effekt, vrid och bränsleförbrukning. Väl värt pengarna.
Ser nu att jag läste inlägget lite för snabbt. Läste det som att det rörde sig om både ett helsystem och filter men det visade sig visst bara röra sig om det förstnämnda. Står dock fast vid att bänkning och mappning är ett måste även för ett helsystem utan öppet filter. De flesta motortyper fungerar bäst om det finns ett visst mottryck (läs rätt mottryck) i avgassystemet och i 99 av 100 fall så har ett helsystem av eftermarknadstyp inte det, därav vikten att bänka och mappa.
Du skriver bortkastade pengar. Jag skriver, inte alls. Bänkning och mappning är ett måste för att få hojen att gå optimalt. Även direkt från fabrik med originalsystemet på så bör man göra det för att få optimal gasrespons, få bort "lean spots", få bättre bränsleekonomi etc. Men man gör som sagt som man vill.
Kan garantera dig att din hoj varken går perfekt eller optimalt. Det skiljer nämligen upp till flera procent mellan identiska motorer så den mapp som ligger på från fabrik är inte anpassad för just din motor och hur den presterar utan är bara en generell mapp för motormodellen som sådan.
Om du bänkar och mappar din hoj så kommer du få en optimal effektkurva för just den motorn där både effekt och vrid höjs. Med på köpet får du också en bättre gasrespons, jämnare motorgång samt bättre bränsleekonomi. Men man gör som sagt som man vill.
Senast redigerat av Duke77 den 2016-04-20 klockan 20:02.
Hehehe, ser att min tråd lever på bra utan husse
Nästa vecka bör jag fått på mitt IXIL-system. Ska bli intressant att få erfarenhet irl.
Fortsätt skriv så återkommer jag....antagligen får jag inte svar på livets gåta men nått borde jag få ut hoppas jag.