Hej alla glada MC entusiaster!
Jag ska ta Mc-kortet i året och vill dela min erfarenhet med alla som orkar läsa den... Jag är en 45 år gammal man som kom till Sverige för 16 år sedan ( Ber om en ursäkt om mitt språk och hoppas att ni förstår om det är felstavad osv. dessutom blandat med engelska och spanska )
Jag har B-kort och jag köpte en EU moped (skoter) förra året för att pendla till jobbet (1,5 mil enkelresa) det visa det sig att det var ganska roligt att köra moped och att filtrera genom Göteborgstrafik men när jag körde 70-väg då var det inte så roligt eftersom bilisterna blev stressad och vill köra om mig och straffa mig för att vara en *efterbliven-vuxen-mopedist genom att köra så nära mig så möjligt, jag kunde inte hänga med trafiken (moped ej trimmad och ej tänkbar alternativ) så vad gör jag nu? Nu vill jag köra 2 wheels... Yes: MC kortet är svaret, JA... Men vänta nu körkortstillstånd, Riskettan, Risktvåan, körskola, teoriprov, körprov... this is gonna cost lot of money and time...
Biting the bullet (eller på svenska bita den sura äpplet)
What do you need?
- Tålamod --- Mycket --- Det tar tid, du måste lära dig mycket nytt, acceptera det! move on!
- Money --- A lot
- Humor: Du är inte bättre eller sämre än de andra. Ibland kör du fantastisk bra, nästa lektion: new rekord in Käringstop. Relax.
- Take control, ta till dig alla goda råd, lyssna inte på negativa kommentarer. Planera. Read the freaking book! Kört hårt.
Jag skaffade körkortstillstånd förra året på hösten och gjorde riskettan på en gång, gjorde det genom att jaga en plats genom mycket googling, med tålamod kommer man till rätt plats i rätt tid. betalade 300 kronor ( ordinarie 700-750).
I år har jag registrerat mig på en Körskola och köpte ett startraket för 10 tusen kronor. that was painfull... Anyway I don´t regret, skolan är nice och proffsiga lärare.
Nästa gång berättar jag om min första lektion... Hasta la vista!
*efterbliven-vuxen-mopedist = That´s what many people think of you in Sweden if you ride a EU-moped and are older than 17