Tänkte att jag skulle ta mig till en handlare i morgon och handla mellanlägg. Så för att förbereda mig så tog jag loss ljuddämparen för att ha med mig och för att mäta röret från kollektorn.
Men innan jag tog loss så tog jag ett par bilder med mobilen. Jag har en Samsung S2 med några år på nacken, den tog bilder med väldigt bra skärpa när den var ny. Tyvärr sitter linsen på den riktigt dumt så jag har massor med repor. Därav den usla kvaliten på bilderna.
I alla fall. Först en bild från förra året när den var ny så ser ni skillnaden på ljuddämparna.
Fast jag undrar om det verkligen är original. På dämparna längst bak finns stämplat
Med väskan på.
Men jag mätte som sagt kollektorn och jag fick måttet 38 mm. Sedan mätte jag i ljuddämparen och fick än en gång 38 mm! Hmmm, ska det inte vara mellanlägg?
Därför slänger jag ut en fråga här till er som är gamla rävar på att meka hoj vad ni rekommenderar. Problemet jag har är att den är helt åtklämd så jag kan inte dra mer. Ska jag göra springan större så att jag kan dra åt eller ska jag leta efter tunt tunt mellanlägg?
Edit:
Ägnat mig åt lite googling. Enligt ett ställe jag hittat så verkar det som att original tätning för det här är 38,5 mm invändigt och 44,5 mm utvändigt. Får definitivt inte plats. Så det blir nog att jag kör ner kapskivan mellan så att springan blir lite större. Då kommer jag nog att kunna dra åt så att det blir tätt.