Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kawasaki VN750 som stått orörd i 3år

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1

    Kawasaki VN750 som stått orörd i 3år

    Hej!
    Min styvfar har en VN750 -93, han startade den senast för 3år sedan och använde den regelbundet ännu längre sedan. Jag får ärva/köpa den billigt när/om jag tar mc-kort. Jag tog en titt på den för några dagar sedan när jag var där, och jag är osäker på om den överhuvudtaget går att få i ordning, det var fullt med skit överallt, det verkar ha bott några möss i den då det fanns en del muskot, haha. Rost finns på den, inte överdrivet mycket, och jag som lekman tycker att det mesta ser ganska ytligt ut. De ställen jag är mest bekymrad för är framgaffeln, de bakre stötdämparna och bromsskivorna fram. I övrigt är den nog helt OK, han säger att den startade utan problem senast och att det inte finns några kända fel på motorn. Jag är helt grön och vet inte riktigt var jag ska börja för att få den i kördugligt skick, jag har letat lite på internet och hittat ett engelskt forum, men jag skriver ändå här för med förhoppningen att få lite tips på Svenska.

    http://www.vn750.com/forum/11-vn750-...-new-ride.html

    Där står det en del vettiga grejer, jag tror att jag hänger med något sånär på det mesta utom det där med " the spline lube procedure " som flera på det forumet verkar tycka är viktigt. Är detta något jag mer eller mindre måste göra, och kan jag överhuvudtaget klara av det utan några förkunskaper? Tid har jag, och de verktyg jag inte har köper jag gärna.

    http://www.vn750.com/forum/26-transm...-part-1-a.html

    Vad bör jag tänka på i övrigt, hur ska jag tänka för att få ordning på hojen? Hur långt kommer jag på att göra rent så gott det går, kolla över så att muttrar och dåligt sitter ordentligt, byta olja+filter och kanske några andra vätskor? Hur är det med rost på de ställen jag nämnde?

    Vore tacksam för hjälp!
    Mvh Gustav

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Rosten på skivorna nöts ju bort när du bromsar.
    Framgaffeln och dämparna bak, bör enkelt kunna putsas rena, skivorna låter du bli, riskera inte bromsverkan.
    Vad gäller splinsen så sitter de där kardanaxeln är intryckt i bakväxeln, de ger möjlighet för axeln att röra sig lite i längdled, blir det torrt där slits de ned, skall smörjas med kardanfett, men det behöver inte göras ofta.
    Bra att ha är en mekarhandbok, som de tipsade om i din länk.

Liknande ämnen

  1. kawasaki
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 21:41
  2. Kawasaki VN 750 - 87
    Av bikerdaddy i forum Min hoj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 22:09
  3. Starta en hojj som stått 5 år.
    Av Holtz i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 18:17
  4. kawasaki dör!!!
    Av egsm900 i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 18:15
  5. Kawasaki W 650!
    Av GeCe i forum Street
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •