Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad exakt görs på risk 2:an?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47

    Vad exakt görs på risk 2:an?

    Jag håller på att ta mc kortet och har bokat in risk 2:an. Nu undrar jag var exakt som kommer att göras där?

    Vad jag har förstått så är det mer övningar och tips man får än ett prov ?

    Vad är det som är svårast på risk tvåan man bör träna på extra mycket ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Hej,
    Jag tog kortet ifjol och det var inget egentligt prov utan många bra tips och råd och man fick under kontrollerade former köra av vägen.
    Ja, nästan i alla fall

    Tänk dig en skarp kurva med konor, du kör och ska försöka klara kurvan utan att släppa gasen.
    Alla i min grupp körde vid några tillfällen utanför konkurvan. Sedan fick man lite tips på vad som kan hjälpa (titta dit du vill åka) och prova igen och efter lite övning gick det lite bättre.

    Vi fick även prova bromsa, kolla reaktionssträcka och bromssträcka och se hur hastigheten påverkar.
    Många kloka ord och lite praktiskt om hur dåligt man syns och hur klädsel kan förbättra..

    Jag har säkert glömt något, men för mig var det en mycket lärorik dag och jag fick flera aha-upplevelser.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Con Visa inlägg
    Hej,
    Jag tog kortet ifjol och det var inget egentligt prov utan många bra tips och råd och man fick under kontrollerade former köra av vägen.
    Ja, nästan i alla fall

    Tänk dig en skarp kurva med konor, du kör och ska försöka klara kurvan utan att släppa gasen.
    Alla i min grupp körde vid några tillfällen utanför konkurvan. Sedan fick man lite tips på vad som kan hjälpa (titta dit du vill åka) och prova igen och efter lite övning gick det lite bättre.

    Vi fick även prova bromsa, kolla reaktionssträcka och bromssträcka och se hur hastigheten påverkar.
    Många kloka ord och lite praktiskt om hur dåligt man syns och hur klädsel kan förbättra..

    Jag har säkert glömt något, men för mig var det en mycket lärorik dag och jag fick flera aha-upplevelser.
    Okej vad bra då förstår jag. Man tränar liksom på olika situationer som kan vara farliga i trafiken som tex att köra snabbt i kurvor osv.


    Dem som körde på kornerna , blev dem underkända eller ? Har hört att man kan skickas hem om dem tycker du inte har "tillräckliga med kunskaper"?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Ingen blev underkänd.
    Jag fick känslan att det var lite av grejen att man skulle misslyckas också.
    Det gör att man får en liten tankeställare, nu var det några konor och ritade streck på en stor slät asfalterad yta men efter vägen kan det vara stenar, diken och träd och att hastigheten ofta är bra mycket högre.
    Jag personligen tyckte det var en mycket nyttig erfarenhet.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    47
    Okej men om man tittar på manövreringen , vad ska man träns på innan och hur långsamt ska man köra i km/h när man krypkör?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Enligt min körskolelärare så är det inte en exakt hastighet som dom tittar efter, men inte snabbare än promenadfart, typ. Öva på att köra så långsamt du bara kan.
    Det dom vill se är att du kan hålla balansen med hjälp av gas och koppling. Att du känner när det börjar luta och kan räta upp den med att styra, ge lite gas och möta med kopplingen.
    Alltså inte (som jag först trodde) att man ska krypköra med jämn gas utan mer hitta dragläget och där bara använda koppling/gas när det behövs för att hålla balansen. Kanske inte pumpgasa, men lite åt det hållet om jag lyckas förklara så det går förstå..
    Även här är det enklare om du lyfter blicken och även tittar åt det håll du vill.

    Edit: Tänk på att använda så små rörelser med kopplingshandtaget som möjligt så blir det enklare att hitta dragläget.

Liknande ämnen

  1. Göra Risk 2 MC utan att ha övningskört?
    Av lumberjack92 i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-02, 18:15
  2. Risk 1:a
    Av Artsibungeri i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 16:20
  3. Risk 2:an olika priser i landet
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 18:55
  4. Risk 1:an
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •