Jag och frun är sugna på en motorcykelsemester nästa år. Vi är snart femtio och jag har inte haft motorcykel sen jag var 35 men då hade jag jag kört sedan min första 125:a när jag var sexton.

MC-intresset vaknar ju alltid i april men brukar stilla sig senare när jag minns bilköerna i 30° julivärme i svart skinnställ. :-)

Hursomhelst har vi i några år pratat om att köpa oss en riktigt bekväm motorcykel som sväljer kläder för någon vecka och kan mata 50 mil på en dag utan att man blir helt sänkt. Komfort är det viktigaste för oss numer tillsammans med bra väskor. Vi kommer inte tältsemestra utan det blir hotell och bekvämt som gäller.

Jag är inte så lång så de där "nya" touring-offroadarna går bort pga av sadelhöjden, guldvingen känns också lite otymplig men en hoj åt det håller lutar det nog åt.

Naturligtvis kommer vi åka förbi MC-firmorna och känna oss för men ju mer påläst man är desto smartare köp gör man ju.

Så, tips på en låg motorcykel där bägge sitter bekvämt och där man, om andan faller på, kan köra 10h utan att bli helt sänkt mottages tacksamt.

Budget är inte satt men under 150'000 borde man väl kunna få en ny motorcykel för? (Här har jag ingen koll alls ännu)