Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

  1. #1
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77

    BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    Det händer en hel del på BMW fronten dom brassar ut massor med nya modeller men den här 800 GS tilltalar mig. Den har en ganska attraktiva siffror 178 kg torr, 207 kg körklar, Max effekt: 63 kW (85 hk) vid 7.500 v/min
    Max vridmoment: 83 Nm vid 5.750 v/min

    Vad tycker ni ?


    /Johan T
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    //Johan

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vad tror och tycker ni om denna ?

    Ja den är jag också nyfiken på, dynan ser lite hård ut men det kanske den inte är (?).
    Det är säkert med drag i den än i våra 650 GS.
    Den ska visst vara högre också så frågan är om jag når bra om jag testar den.

  3. #3

    SV: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    Hittade det här på ett bmf-forum:

    The F 800 GS is amazing and the engine is fantastic. With 85 hp available it feels similar to the R 1200 GS and has great low-down torque. However, it's about 25-30 kg lighter. The 21-inch front wheel is much more suited to off-road conditions and the suspension travel is excellent. What's also interesting is that the engine feels completely different from the one that's in the road-going F 800 S and ST machines. As a travel enduro the new F 800 GS fits neatly between the existing bikes in the range. In off-road conditions it's not unlike the old F 650 GS, but it does have a lot more power and higher comfort levels. The engine actually sounds similar to a twin-cylinder Boxer engine.....
    .....Furthermore, it is incredibly fuel-efficient. Even on the roads and terrain we were riding on it still used less than 4.5 litres per 100 km, which is amazing.


    Ändrade rubriken lite så att man lättare ser vad tråden handlar om
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    jag antar att hojen på bilden är maxutrustad? vore schysst om man fick med alla de där grejerna annars

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    Nån som provkört nya F800 GS och/eller F650 GS? Vad tyckte ni om ni provade dom?
    Jag törs inte för då blir jag väl med en till hoj i garaget...

  6. #6
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    jag har inte provkört men jag var och provsatt en ny f650 gs. man satt riktigt bra, har inte riktigt fastnat för utseendet än men det var snyggare live, enligt en av besökarna på butiken skulle den vara riktigt skön att köra också(offroad då antar jag)

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?

    Jag läste nåt test nån tidning hade gjort på 10 olika offroadhojar eller allroundhojar som de egentligen är. Nya F650 GS var mindre bra för grusvägskörning än föregångaren (sån som jag har), dynan var lite för hård för den typen av körning och hojen trivs bättre på asfalt, stod det. Däremot så nya 800 GS var tydligen bra på alla möjliga underlag, den trivs bra på både grus och asfalt m m.

  8. #8
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Någon som kört de två nya Bumsarna ännu?

    När jag provsatte 800:an så kändes sadeln stenhård och jag satt inte alls bra. Skulle man märka att man verkligen gillar hojen när man kör den så kan man ju alltid kolla efter en tillbehörssadel, eller dra på ett gel-/luftkuddsöverdrag. I annat fall så är den säkerligen väl lämpad för stående körning. Fjädringen känns iaf som en riktigt seriös offroadfjädring baserat på min provgungning i butiken..

    Fusk 650:n Kändes bättre att sitta på även om den sadeln oxå var rätt hård. Fjädringen är dock kort som på en gathoj. Stor skillnad gentemot storebror.

    Den har ju fortfarande mycket av offroadstuk så den går säkert bra att ta sig fram med på jämna grusvägar, men knappast när det börjar knöla till sig..

    Tycker den känns intressant ändå. Säkert många Funduro-åkare som drömt om 20 hästar till i motorn vid vägkörning..

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har en bekant som skaffat en GS800, han är rätt nöjd med hojen. Han hade en GS1200 innan som han inte gillade alls. 800'an funkar bra för både enklare grusåka och långkörningar, för mer seriös offroad har han en XR600. Ska försöka locka lite mer info ur honom.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har hört mycket gott om 800:an, nån ny 650 har jag inte sett på vägen ens men de som provkört den har köpt en 800 GS istället. De som kör dom är nöjda, så när som på bultar som inte dragits fast ordentligt på fabriken. Jo, vibrationer har jag hört om också.

    En sån skulle jag ändå vilja ha trots detta men jag väntar tills BMW fixat diverse småfel och när jag tröttnar rejält på min lilla GS.

Liknande ämnen

  1. CF MOTO V5 - Vad tycker ni?
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 17:23
  2. BMW F800GS vindruta
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 16:48
  3. Vad tror ni om denna norgeresan?
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 16:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 00:49
  5. Äntligen (tror jag).
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •