Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Så här ordnar du maten för MC-resan

  1. #1

    Så här ordnar du maten för MC-resan

    Tänker du ge dig ut på resa i sommar, i Sverige eller till andra länder?

    Även om en måltid med landets mat på en trevlig restaurang kan var en av resans höjdpunkter så är en förberedd mathållning det som kan spara mycket pengar, pengar som du kan använda för just själva resandet.

    Ta gärna del av mina erfarenheter av matlagning under många års MC-resor, både i Sverige och till de flesta europeiska stater.
    Du får råd både för köksutrustning, råvaror och tillagning, lagom för att hinna planera maten till säsongens resande.

    Och hör gärna av dig med dina egna mattips!


    MC-mat för budgetmedvetna

    Av Gunnar Fahlström

    En av höjdpunkterna när man är ute på MC-resor, särskilt i främmande länder, är när man kan njuta av god lokal mat på en trevlig restaurang. Men det är inte alltid som restaurangbesök är möjliga, av tids eller budgetskäl. Med lite förberedelser kan man se till så att det går att snabbt laga till en god måltid med medförda tillbehör och råvaror. Precis det som du får tips på här.

    Ibland har vi kommit fram till en campingplats när alla matställen i närheten var stängda, en gång så regnade det så häftigt att vi hyrde rum på ett litet alphotell och blev helt nonchalerade av serveringspersonalen i restaurangen (som föredrog att underhålla sig med stamgästerna) och vid sådana tillfällen är det bra att själv kunna ordna sin kvällsmåltid.

    Campingkök
    Mat smakar bättre när den är varm, både när det kräver värme för att den ska bli tillagad och när färdiga rätter ska avnjutas. Det finns friluftsmat som kan värma sig själv genom kemikaliska reaktioner men de ligger i en högre prisklass. Så det första man ska se till är att ta med är något för att värma både drycker och mat, helst så litet, lätt och lättransporterat som möjligt.
    Ett av de minsta köken jag använder är det så kalla Meta eller Esbitköket som värms upp av värmetabletter. Hopfällt är det både litet och är samtidigt en förvaringsplats för tabletterna.
    Här är ett tips på ett prisvärt kök, samma sajt har också bra pris på värmetabletter.
    Kostar 59 kronor, inklusive 8 värmetabletter, och är litet nog för att få plats i en byxficka. http://rodastjarnan.com/talt-och-mat...-faltkok-26866

    Jag har alltid med mig ett liknande kök, det passar bra för att värma upp te, kaffe eller till laga soppor. För mat som kräver längre tillagningstid eller stekning föredrar jag dock ett litet gaskök. Mina fotogen, rödsprit eller bensindrivna kök får stanna hemma numera, gasen ger betydligt snabbare resultat och smutsar inte ned matlagningskärlet så mycket.

    Gasbrännare som passar till engångsbehållare kan du handla för så lite som för under 100 kronor med frakt från till exempel http://www.dx.com/p/sunfield-ultra-l...-silver-431006

    Jula har en liknande för 200 kronor http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...gaskok-956125/

    Kastrull och stekpanna
    Matlagningskärlen bör vara non-stickbelagda för att underlätta både tillagning och rengöring, det gäller särskilt för stekpannan. Biltema har en kombination av kastrull, lock/stekpanna för 180 kronor där sen både en gasbrännare och en gasbehållare kan placeras inne i kastrullen när den packas.
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...-L-2000035737/

    Min favorit vad det gäller övrig köksutrustning är den här Wildo Camp-A-Box, två ”tallrikar” som hopsatta innehåller Spork (kombination av gaffel, kniv och sked), två kåsor, skärbräda/”sil” och burk för tre olika kryddor. Finns för 185 kronor här http://www.scoutshop.se/matlada-camp-a-box
    Kompletteras lämpligen med en liten stormtändare som också får plats i den,
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...re-2000034815/

    Eller om man vill vara riktigt säker på att kunna tända köken, ett tändstål för 50 kronor
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...al-2000031777/

    Snabb energi under resan
    I USA lärde jag mig uppskatta två typer av snabbmat, torkat kött, Beefjerkys (som går utmärkt bra att göra själv i en torkmaskin) samt Flapjacks. De senare en sorts energikakor, förgångare till nutida Energy Bars. Jättegoda ”kakor” som snabbt ger både ger energi och välbehövliga kalorier, perfekta vid ett snabbt stopp invid vägkanten. Det finns otaliga recept på nätet, jag har provat många av dem men mitt favoritrecept hittar du slutet av den här artikeln.

    Basen
    Torra ingredienser som går snabbt att laga till blir en bra bas för många maträtter. Couscous tillagar sig självt på mindre än 10 minuter bara man häller kokande vatten över den, snabbmakaroner blir färdiga på tre minuter, japanska nudlar lika så och kokt ris som sedan torkats blir klart på samma tid. Min favorit vad det gäller köpta torkade maträtter är ÖoB:s Pasta a la Carbonara, pasta med baconbitar i en krämig sås som för bara cirka 12 kronor påsen blir till en välsmakande och rejäl portion.

    Torka själv
    Frystorkade rätter är praktiska men har ett högt pris, det tar lite förberedelsetid men går enkelt att göra egna varianter och de blir grymt mycket billigare. Bäst om man har en torkmaskin men det går också att använda en ugn satt på låg värme och med luckan på glänt eller på tidningspapper i ett varmt och välventilerat utrymme.
    Lök, purjolök och förvällda morätter skurna i slantar torkas fort på det sättet, väger sen knappt ingenting och tar minimal plats i packningen. Men blir till en god ”krydda” i pasta, bulgur eller couscous och kan tillsamman med en buljongtärning utgöra en soppa.
    En torkmaskin ger betydligt större urval av råvaror för torkning, särskilt om den kombineras med en vacuumförpackningsmaskin. Kryddad och välstekt köttfärs som torkats blir färdig på några minuter om den först lagts i varmt vatten ett tag. Kycklingfilé som först tillagats, sen skurits i tunna skivor, är perfekt för att torka, burkkonserver som majs, bönor och till och med tonfisk går utmärkt att torka. Innehållet i en stor burk med fruktcocktail som torkas väger sen bara några gram och blir en mycket god dessert eller godis.
    Vita bönor i tomatsås, som kanske inte är världens smakligaste i original, blir torkad, bruten i bitar och uppkokad ett riktigt gott tillbehör till många andra rätter.

    Färdiga konserver
    Små burkar med allt från tonfisk, korv, skinka och annat kött är perfekta till att förgylla en måltid med till exempel snabbmakaroner som bas. Det ökade utbytet av mat från andra kulturer gör att det finns mycket att välja mellan i en välsorterad matbutik. Jag har alltid med mig små burkar med pastejer av olika slag, kyckling, skinka, tonfisk, innehållet i en burk är helt lagom i storlek för att bre på smörgåsen vid frukosten.

    Bröd på resan
    Tältar man så känns det alltid bra att kunna börja dagen med en god frukost, kaffe, te, smörgåsar och kanske en frukt. Har man inte hunnit handla bröd så är en burk med knäckebröd räddningen, eller så tar man med mjöl, bakpulver, lite torrmjölkspulver och salt i en påse, bara att hälla i vatten, knåda påsen och sen trycka ut smeten i stekpannan.
    Smör i en tät burk håller sig ett par dagar även i varmt klimat och kan användas både till att bre på bröd, att steka i och som smakförstärkare.

    Kryddor, kaffe och te
    Salt, peppar och andra kryddor kan man köpa i små förpackningar likt de som fås på en hamburgerrestaurang eller vid flygresor. Tepåsar är givna, snabbkaffe finns också att få i portionsförpackningar liksom socker. Sweet chili, ketchup, senap och olivolja i portionsstorlekar packar jag i små hermetiskt tillslutna plastpåsar.
    Buljongtärningar är nästan nödvändiga, det tar minimalt med plats, fungerar som smaksättare eller kan bli basen i en varm dryck. Jag minns en nationaldag i Franska alperna, efter att ha sett på ett hejdundrande fyrverkeri från den lilla byn invid campingplatsen så törnade vi in i våra tält vid midnatt. Varefter temperaturen sjönk rejält, ner till omkring noll grader och jag väcktes efter ett tag av huttrandet från tältet bredvid. Tjejerna i det tältet var definitivt inte beredda på vintertemperatur den 14 juli. Efter att ha lånat ut ett par nödfiltar (en nyhet på den tiden, ”Austronautfiltar”) så fick jag tina upp dem genom att koka buljong som fick dem att bli så varma att de kunde somna igen.

    Flapjacks
    5 dl havregryn
    2 bananer
    2 äpplen
    1,25 dl russin
    2 msk sesamfrön
    2 msk rapsolja
    Kanel
    Ev. lite vatten

    Mosa bananen och hacka äpplen och russin. Blanda ihop med övriga ingredienser. Om smeten är för torr, kan man lägga till lite vatten eller ha i mer olja.
    Tryck ut smeten i en form eller på en plåt. Grädda i ugnen 175 grader i 10-15 min. Dela upp i bars i önskad storlek (brukar räcka till cirka 12 rektangulära bitar).
    Jag sveper sen in dem i matplast och förvarar dem i frysen. Upptinade håller de i ett par dagar.

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Trevligt och upplysande. Är alltid bra att få veta vad man kan behöva när man är ute och åker. Hittills så har jag själv aldrig haft något av detta med mig utan räknat med att det får kosta och har räknat med det på de få långresor jag gjort.
    Bed & Breakfast är bland det bästa som finns om man tar och åker till storbrittanien.







    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    [QUOTE=MEHall;108716] Trevligt och upplysande. Är alltid bra att få veta vad man kan behöva när man är ute och åker. Hittills så har jag själv aldrig haft något av detta med mig utan räknat med att det får kosta och har räknat med det på de få långresor jag gjort.
    Bed & Breakfast är bland det bästa som finns om man tar och åker till storbrittanien.

    Vi är ju olika. Jag vill få frukost där jag sover.
    Jan

  4. #4

    Ännu en utematstest

    Här kan du läsa en test som jag skrivit om köpt utemat, bland annat frystorkade rätter
    https://www.flickr.com/photos/mcskri...57641015892714

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vi är ju olika. Jag vill få frukost där jag sover.
    Precis vad man får med Bed & breakfast.


    Liten info: Man svänger in till det ställe som det står Bed & Breakfast, finns det ledigt så får man en säng och på morgonen efter får man frukost. Kostar £ 20 ungefär.
    Åtminstone då när jag var över i England 98.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag tjör mä bönor o falukörv ja´
    Var o en blir salig på sin fason !!

Liknande ämnen

  1. När mc-resan man planerat grusas
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-02, 09:40
  2. Hartz resan
    Av Shaun i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 18:52
  3. Resan till A-kortet
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 23:58
  4. Den långa resan
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 19:45
  5. Kroatien resan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •