Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Vårkänslor????

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Vårkänslor????

    Här i södra Värmland har vi haft snö och barmark omväxlande varannandag på sistone. Vintern är ju väntans tider för många mcåkare, men det blir nog vår i år igen. Själv har jag tillbringat vintern med att bygga ett nytt garage efter det att det gamla blev brandskadat Det gamla byggdes 1976 och var dåligt isolerat. Det ny är välisolerat och försett med luftvärmepump. Kommer att börja skruva på hojarna nästa vecka hoppas jag.
    Har en Dnepr med sidovagn från 92 som är i hyfsat skick. Har även en gammal Transalp som håller på att byggas om. Den är i gott skick förutom lite små skavanker på den jäkla plasten.
    Som vanligt blir det nog en resa ner till Trandansen, ett par vändor till Norge + lite annat, frampå.
    Hoppas flera orkar skriva lite mera.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    +5, snö å is smälter, virket utkört från skogen. Ska kolla luften i däcken sen är jag färdig för vår.
    Jan

  3. #3
    Jag skall få tummarna ur och få ventilerna kollade, sedan, kan det bli åka av.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Har dessvärre inte mycket att skriva om. Här råder höstvårvinter, en årstid som verkar börja tidigt och sluta sent, men som vi kanske får vänja oss vid i framtiden. Snön som kom har i stort sett försvunnit i väntan på nästa omgång.

    Kan ju skriva om hur man blir lurad... Funderade på en bit s.k. ytterfilé, alltså utskuren kotlett. Mörad och kostade bara 40:- /kilo. Mörad innebär att man sprutar in saltat vatten upp till 20%, och det tror jag på när det gäller just dom bitarna. Gjorde en liten huvudräkningsövning och kom fram till att köttpriset blir 32:- och vattenpriset var 8:- i den biten. Den grisbonden blir säkert inte rik...

    Tillagade den i ugn 125 grader en dryg timma efter att ha gnuggat den med rosmarin och peppar + salt. Saltet var en överloppsgärning för den innehöll redan saltvatten så det räckte. men det blev gott till potmos och hemgjord pizzasallad. Vårtecken i år är ju svindyra tomater och sallad och sånt p.g.a missväxt i Spanien så det får bli att man får motverka skörbjuggen med hjälp av kål och rotfrukt.

    Ska göra en batteriladdningsrunda när det faller mig in. Sen ska jag kolla om det går att skrämma liv i härkarna...
    Ove

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Ove. Efter all din erfarenhet vid spisen borde du veta att inte köpa processad köttråvara bara för den är billig. Lycka till med startandet.
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    +5 och regn i natten som var så nu är snön borta så lite ljusare ser det ut nu :-)
    Hojen står redo i garaget och väntar bara.

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Som hos många andra är det snö o barmark i omgångar,,, Dock tillräckligt varmt att jag kan hålla värmen i verkstan för mitt Trialbygge. Det har stått stilla under vinterns kallaste tid. Har inhandlat det mesta som behövs så nu är det bara att köra på. Har ju även skaffat en för mig ny Mc denna vinter , som jag har beställt lite delar till; styre/fästen , backspeglar, kåpglas o blinkers.
    Var o en blir salig på sin fason !!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Som hos många andra är det snö o barmark i omgångar,,, Dock tillräckligt varmt att jag kan hålla värmen i verkstan för mitt Trialbygge. Det har stått stilla under vinterns kallaste tid. Har inhandlat det mesta som behövs så nu är det bara att köra på. Har ju även skaffat en för mig ny Mc denna vinter , som jag har beställt lite delar till; styre/fästen , backspeglar, kåpglas o blinkers.
    Du kan ju pyssla med lilla båten också innan det är dags för test på sjön. Ditt fel förresten att jag också har båtproblem. Blev ju inspirerad att köpa lilla Paradoxen som jag sk försöka fixa till bara temperaturen stiger så att epoxyn härdar. Kör ihop sig lite med MC-livet men det får gå...
    Ove

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du kan ju pyssla med lilla båten också innan det är dags för test på sjön. Ditt fel förresten att jag också har båtproblem. Blev ju inspirerad att köpa lilla Paradoxen som jag sk försöka fixa till bara temperaturen stiger så att epoxyn härdar. Kör ihop sig lite med MC-livet men det får gå...
    Funderar på om inte en monkeybike och Paradoxen har vissa likheter förutom att de är ganska små. Har man suttit länge på eller i dem, så är det nog svårt att komma upp i stående ställning igen, eller????

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Som vanligt så väntar man på våren denna tid. kalendern är välfylld till kommande säsong. I slutet på maj så blir det två mc träffar. En i Skåne, Bäckaskog, sedan en vecka senare Tanumshede. Efter midsommar åker frun och jag till Norge några dagar. Hon åkte med förra året för första gången och fick blodad tand. Vi besökte dom klassiska platserna, Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba. I år blir det 3 nätter. Rjukan, Aurland, Gudbrandsdalen. Vecka 29-30 så blir det Nordkap med smak av Norrland . Ser fram emot detta och hoppas min 1290 Adventure fortsätter leverera

Liknande ämnen

  1. Vårkänslor 2019
    Av Den grå i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-02-19, 21:54
  2. Vårkänslor
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •