Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hel-/halvljus switch funkar ej

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Hel-/halvljus switch funkar ej

    Hej Forumet!

    Jag är relativt ny på hojfronten men köpte för ett tag sedan en xvs1100 för att bygga om till en bobber, det mesta av grovjobbet är färdigt och allting fungerar klockrent FÖRUTOM knappen till hel/halvljus.

    Jag glömde testa av detta när jag köpte hojen så jag vet inte om det är ett fel som alltid varit där eller som uppkom när jag bytte styret.
    Jag har öppnat upp höljet och kikat lite, alla lödningar och kablar ser fina ut och knappen knäpper som den ska, men det händer ingenting när jag slår över till helljuset.
    Min helljus-flasher funkar dock, så det är inget fel på lampan i sig eller kablaget till den.

    Jag har införskaffat mig en multimeter som jag antar är bästa verktyget för att kolla var felet ligger. Har ni varit med om liknande, och var är det mest troligt att felet kan vara?
    Hur borde jag börja med att felsöka detta?

    Tack på förhand!

    EDIT: Jag var förbi garaget med multimetern och kollade, där är tre kablar till knappen(gul, grön, blå), oavsett läget på knappen så får jag utslag på alla tre kablar. I mitt huvud borde det betyda att alla kablar till knappen får kontakt, och felet möjligtvis är i kontaktytan på knappen?

    Jag vet inte alls hur jag ska åtgärda det där dock! Har ni några tips mottages dessa med öppna armar!
    Senast redigerat av pongostar den 2017-02-15 klockan 21:19.

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag skulle börja med att löda bort de två utgående kablagen från knappen och sedan testa att lägga på en av kablarna i taget där du har konstantströmmen och sedan testa med den andra kabeln.. Får du hel/halvljusväxling när du skiftar kablagen så skulle jag påstå att knappen är boven. annars kan du lika gärna ha ett kabelbrott som gör att strömmen går från konstantströmmen (inkommande),kabel1 ut genom kabel 2(låt säga att det är halvljus) och kortsluter mot kabel 3 (kablaget till helljuset).
    Detta borde gå att mäta upp om du har kabel 1 och 2 anslutna med varandra och multimetern mellan kabel3 och jord. Är jag inte helt ute och cyklar så ska du inte ha någon ström i kabel3 i detta läget.

    Ett annat alternativ är ju att löda bort knappen helt och köra med summer funktionen port 1och 2, när du växlar läge på knappen. och samma mellan 1 och 3. summern ska surra när du har kontakt genom knappen och vara tyst när du inte har det.

  3. #3
    Varför inte bara testa med lite 5:56 kanske inte det bästa medlet för plast men det bruka funka, har du dessutom tillgång till tryckluft så försök tvinga in medlet. Sedan är det bara att försöka trycka många gånger så släpper det förmodligen. Detta är inget ovanligt problem eftersom knappen används väldigt lite den behöver motion. Kostar inget att försöka innan du ger dig på krångligare åtgärder.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Tack så mycket för svaren! Jag testade av allting förutom lödandet innan jag kom på att jag helt hade glömt att jag hade parkeringsljuset igång... Lite pinsamt men nu kan jag lite mer om elektroniken och hur jag använder multimetern!

  5. #5
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Lätt hänt att man springer iväg och ger sig på saker utan att man har kollat dom små grejerna.
    Skönt att det löste sig för dig.

Liknande ämnen

  1. Vinylrengöring som funkar
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-10-24, 15:29
  2. Halvljus funkar inte?
    Av Ciki i forum Custom
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 15:25
  3. Hur funkar bromsolja DOT 5.1 i en hoj?
    Av Ölänningen i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 20:37
  4. Hel/halvljus-omkoplare kärvade
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 18:53
  5. Halvljus lampa??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •