Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tips på MC-kläder för nybörjare.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hyltebruk, Hallands län, Sweden
    Inlägg
    1

    Tips på MC-kläder för nybörjare.

    Hej!

    Jag ska ta MC-kort för tung motorcykel (A-kort) till våren (2017), har alltså inte skrivit in mig på körskolan eller något sådant än. Men jag har ändå sparat in tillräckligt med pengar till både själva kursen, samt pengar till MC-ställ. Nu börjar inte utbildningen förrän tidigast i mars, så det är ju några månader kvar, men jag har ändå kollat runt lite på utrustning (kläder, hjälm, skydd etc.). Nu är problemet att det finns så mycket att välja på, och priset skiljer flera tusen på flera av plaggen. Så om någon har lite tips på plagg till en nybörjare så vore det jättesjysst.

    BTW. När MC-kortet väl är färdigt ska jag köpa en sporthoj, så utrustningen ska passa till körning med sporthoj.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Till att böja med använd körskolans kläder om möjligt. Mycket lättare att sedan välja kläder
    när man åkt lite.
    Valet av kläder hänger mycket på hur du åker.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Svår fråga! Lite som att "jag är hungrig, vad skall jag äta?" Jag menar alltså att det finns många svar - kött, fisk, grönsaker, bröd...?

    Några kommer att råda dig att köpa skinn - "skyddar bäst vid en krasch".
    Andra kommer att säga - "kör i textil - nästan lika säkert men mycket bättre när du blir regnvåt"
    Ytterligare något säger - "köp riktiga (dyra) grejor med en gång - kvalitet lönar sig".
    Och någon annan säger - "kolla här - samma funktion, halva priset!"

    Ja, du hajar!

    Och som Röjkvist skriver - hur kommer du att köra? Bara fina dagar i din coola skinnpaj?
    Eller långa resor i alla väder? Det kan regna som fasen i Sverige. En heldag på autobahn i regn ställer höga krav på kläderna. Norge kan vara svinkallt även mitt i sommaren.

    Ja, du hajar!

    Även rådet att "köra in sig" på körskolans kläder är bra, tycker jag. Antingen tycker du att "detta var jättebra sån'a, skall jag köpa" eller så tycker du "trist, jag vill ha något fräckare".

    Vad har du för budget? Vad föreslår din lokala mc-handlare? Ev. kampanjer och utförsäljningar av förra årets färger?

    EDIT: Och vad kör jag i då? Ja, fråga inte... Har alldeles för mycket av allt!
    Skinnbyxor: ett par tunna och ett par tjockare
    Skinnjackor: två, halvvarma
    Textiljackor: Oj.... 5-6 st tror jag. Kan ha glömt någon. Både korta och långa (vår/höst/regn).
    Mesh-jackor för varma dagar: två (jo, en för mycket)
    Textilbyxor: ett par tunna (sommar), ett par tjocka (vår/höst), ett par extra (som inte håller tätt för regn längre)

    Så gör inte som jag - det blir sk*tdyrt!
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-12-29 klockan 17:11.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Min personliga uppfattning är att man kan inte bestämma sig för om man är en sporthojare eller en annan typ förrän men kört någon säsong. Därför tror jag att ett allvädersställ är det bästa att satsa på i början. Då kan du ju strunta i vad det är för väder. Om du är en glassare kan du ju köpa ett skinnställ för 15 k och en hjälm för 7 k
    och stövlar för 4 k.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Min personliga uppfattning är att man kan inte bestämma sig för om man är en sporthojare eller en annan typ förrän men kört någon säsong. Därför tror jag att ett allvädersställ är det bästa att satsa på i början. Då kan du ju strunta i vad det är för väder. Om du är en glassare kan du ju köpa ett skinnställ för 15 k och en hjälm för 7 k
    och stövlar för 4 k.
    Om pengarna räcker ? Eller blir du utan glass.
    Jan

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Glöm inte bort att utrustningen inte MÅSTE kosta en himla massa vid första köp. Finns mycket bra grejor på beg.marknaden. Hjälmen är den viktigaste , där bör du inte snåla. Köp den som sitter bäst på huvudet.
    Var o en blir salig på sin fason !!

  7. #7
    Kör inte i körskolans kläder, luktar apa och gammalt hockey omklädningsrum. Köp eget, börja med lindstrands från förra året, dom som aldrig blev sålda. Du kan säkert köpa dom för halva priset

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  8. #8
    Medlem lappens avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Jag körde i körskolans kläder med ett tunt underställ. Provade olika modeller/fabrikat/storlekar och fick på så sätt hjälp att sedan välja när jag skulle köpa eget. Det är inte samma sak att prova i butiken som att prova storlekar aktivt.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Köpte från Handelsboden, funkar alldeles utmärkt för mig.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av lappen Visa inlägg
    Jag körde i körskolans kläder med ett tunt underställ. Provade olika modeller/fabrikat/storlekar och fick på så sätt hjälp att sedan välja när jag skulle köpa eget. Det är inte samma sak att prova i butiken som att prova storlekar aktivt.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    Kanske också fördelen med att prova på detta sätt; kläderna har ju liksom blivit "inkörda"
    Var o en blir salig på sin fason !!

Liknande ämnen

  1. kläder och utrusning till nybörjare
    Av GhostRider i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-06, 20:03
  2. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  3. Nybörjare behöver tips
    Av Nobody81 i forum Street
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 10:45
  4. Tips på coola kläder och hjälm till custom
    Av Robin86 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 14:40
  5. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •