Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Vågar man köpa en billig Intercom till hjälmen?

  1. #1

    Vågar man köpa en billig Intercom till hjälmen?

    En Bluetooth-intercom för hjälmen kan kosta allt från 300 till 4 000 kronor. Jag får ofta frågan om man vågar köpa de billigare varianterna, prisskillnaden är ju verkligen märkbar i plånboken.

    De stora tillverkarna Cardo/Scala, Interphone, Sena och UClear har ofta fördelen av att deras interkomenheter kan kopplas i en kedja till varandra. Är man ett större sällskap som åker tillsammans kan man genom att använda samma typ av intercom överbrygga ett större avstånd. Dessutom så kan de senaste typerna fås att kommunicera med andra märkens interkom, något som tidigare var en omöjlighet.

    Låt oss se på ett alternativ till de stora tillverkarnas utbud, från en tillverkare som har funnits i ett par år och som har utvecklat nya modeller under den tiden, V6 6 Riders Intercom.

    Vilka funktioner kan man får för cirka 350 kronor? I det här fallet:

    Intercom med två högtalare/hörlurar, mikrofon, hjälmfäste samt batteriladdare
    Förbindelse med passagerare eller medåkare, två åt gången med full duplex
    Koppling till mobiltelefon för samtal eller musikuppspelning
    Koppling till GPS-navigator för att höra körinstruktioner
    Koppling till 5 medåkare (två åt gången kan samtala)
    Kontroll av musikuppspelning (nästa, föregående låt eller paus)
    Ingång för kabelanslutning till MP3-spelare eller kommunikationsradio
    Vattenskydd

    Vad som saknas är inbyggd FM-radio, en funktion som i ärlighetens namn inte fungerar särskilt bra på de modeller som har den inbyggd annat än i närheten av starka sändare.

    Köper man från den leverantör som anges i länken så levereras V6 från ett europeiskt lager och man slipper eventuella bekymmer med tull och moms, dagspriset är 348 kronor.
    http://eud.dx.com/product/v6-6-rider...lmet-844447715
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Har tipsad dig om tråden på ett annat forum med men ifall det finns några här som inte hänger där så svarar jag här med :-)
    Länk till en ifrån Kanada som gör ett test på V6 1200m : https://www.youtube.com/watch?v=-hyVG54bSbA

    Har även köpt en själv som jag fick här om dagen så här kommer mina tankar om den så långt .
    Inga problem koppla ihop den med min Samsung S6 Android telefon .
    Inga problem spela upp musik ifrån telefonen.
    Inga problem att höra dom andra när någon ringde .
    Inga problem för dom andra höra mig.
    Lyssnade jag på musik så bröt V6 när det kom ett samtal spelade upp en trudelutt i högtalarna och svarade automatiskt efter 2-3 ringsignaler .
    Som sagt klar och fint ljud .
    Lite små knappar när man skal välja med handskar på men man lär sig vart knapparna sitter enligt han i videoen.
    En annan ting som inte är bra är att om man kopplar ihop sig 6 pers så är det bara 2 som kan prata med full duplex , skal du prata med en annan så får du trycka på dens knapp och då kan bara ni 2 prata och så vidare men enligt kanadensaren i videoen så går kopplingen supersnabbt när du byter imellan alla som är ihop parade .
    Taltid på ca 7-8 timmar men tror inte det är nått problem för sällan man kör så långa etapper , får väl skaffa usb uttag på hojen och ladda den när man fikar/äter lite .
    Jag har inte provat den ute ifart men enligt kanadensaren så funkar det fint i 110km?t med öppet visir .
    Och det bästa är att man sparar gött över 1000lappen om man köper att sånt här istället för dom dyrare märkena och skal man ha ett till den som sitter bakpå sparar man ännu mera :-)

  3. #3
    Här är en länk till en annan intercom som en bekant har köpt och är nöjd med. Den har inbyggd FM-radio dessutom och dagspriset är 267 kronor (inklusive frakt)

    http://www.gearbest.com/motorcycle-p...5zZXwxMDk1NA==
    Senast redigerat av biker den 2016-12-23 klockan 17:11.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Synd man inte fattar spanska för det fanns ju en videopå sidan där dom testade den och det roliga var att dom hade en V6 oxo tydligen ;-)

  5. #5
    Kolla den här länken där engelska talas (det finns flera liknande på Youtube)
    https://www.youtube.com/watch?v=c56S4ICbCm4

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Det första jag ser är att den går ite att ta bort ifrån hjälmen utan att skruva loss den , V6 sitter med ett klickfäste så man kan lämna hjälmen i garaget och ta med sig sändaren hem och ladda den.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Ringde min garage kompis idag ifrån hjälmen och kollade om vi kunde jämföra hans intercoms ljud med min och han sa att samtalsljudet var kanon även bättre än det var i hans för den typ bryter/hackar lite typ.
    Ljudvolymen var aningen bättre i hans scala g9 men han var klart nöjd med högtalarna och micken som han sa : möjligen bättre än mina original , han hade bytt ut sina högtalare .

    Han hade varit på en europaresa med någon som hade denna varianten och dom var nöjda även om dom nu kör med scala pga dom hade problem med att koppla ihop sig med hans scala även om det skulle fungera , har själv inte läst nått om det i min manual eller på nätet .

    Fick ett litet tips av honom med som han själv använder och det är ett par muffar ifrån hörlurar som man placerar inuti hjälmen så sluter dom mot öronen och du får mycket bättre ljud och slipper oljud utifrån men inget man köra allt för länge med för det kan klämma lite på öronen då .
    Man tar typ ett par gamla headphones och slaktar dom , plockar av stoppningen som ligger runt örat och stoppar det in i hjälmen där högtalarna sitter.

    Men som sagt inte testad dom i fart på hojen ännu men det kommer .

  8. #8
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, snyggt gjort!

    Jag har själv svårt med för mycket stoppning kring hjälmhögtalarna, det börjar värka efter bara några mil. Fördrar att göra en exakt montering och sen bygga upp med stoppning bakom högtalaren så att den precis når fram mot örat men inte klämmer.

    Det är otroligt viktigt att högtalaren/hörluren monteras exakt framför örats hörselgång. Jag brukar låta de som ska använda hjälmen ta den på sig och sen känna sig fram med ett finger så att de hittar hörselöppningen. Sen får de ta en liten bit häftmassa på fingret och trycka fast den i stoppningen på det stället. På så sätt får jag veta exakt var högtalaren ska sitta och kan montera den optimalt.
    Bara ett misspass på cirka en centimeter gör att volymen sänks så att det blir svårt att höra.

    Som en kuriositet, på en av mina hjälmar har jag inga högtalare/hörlurar. Där sitter det istället en intercom från Buhel fastklistrad på hjälmen. Hjälmens skal används om membran för en högtalare och den enda installation inne i hjälmen som behövde göras var att fästa en liten mikrofon. Det fungerar för telefonsamtal i hastighet upp till cirka 100 km men ger definitivt inte någon HiFi-kvalitet! De verkar dock ha slutat med tillverkningen av intercom, Buhel har istället under flera år jobbat via Kickstarter för att få in pengar för att tillverka ett par solglasögon med Bluetooth och som överför ljudet via kontakt mellan skalmarna och hjässan. Jag har dock inte sett om de fått fram en köpbar produkt ännu.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Alltid kul med feedback och bra om någon annan går in här och läser lite och vill ha lite info :-)

  10. #10
    Ett av de ”budgetheadset” som nämnts här, BT-S2, kan man nu handla från:
    http://www.gearbest.com/motorcycle-p...wxMTU3Mw%3D%3D
    för dagspriset 275 kronor, inklusive fraktkostnad

    Det finns 67 recensioner på sajten och sammanfattningsvis så får det bra betyg för:
    Ljudkvalitet
    Hanterbarhet
    Bra batteritid
    Vattentätheten
    Priset!!

    Mindre bra betyg ger man.
    FM-radiofunktionen
    Specialkontakt krävs för batteriladdningen
    Ibland svårt att para samman med flera åkare

    Men som många skriver, en fantastiskt bra intercom till det priset!!!

Liknande ämnen

  1. Var tog tråden om hjälmen vägen ... !?
    Av Ankan1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 13:42
  2. Billig MIG-svets?
    Av Knarr i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 19:47
  3. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 19:37
  4. Intercom till kanonpris...
    Av RobbeS i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 19:30
  5. Hämtat hjälmen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •