Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Yamaha YZF 600 Thundercat Startar ej

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Yamaha YZF 600 Thundercat Startar ej

    Tjenare
    jag och polarn har köpt en Yamaha YZF 600 Thundercat -99 som inte vill starta
    Förra ägaren sa att den har varit igång men känns väldigt osanolikt

    Den drar runt på starten men vill inte tända
    De kommer bränsle då vi gjort rent tank, byt filter, kollat pumpen och den matar
    De luktar bränsle när vi försöker starta den och stiften är fuktiga. Vi tror att vi dränkt han lite men vi har kört utan sop och utan stift.
    Gnistan är inte den bästa på stiften(Vi har beställt nya för att ha bytt dom) men dom ger lite gnista iallafall och vi tycker den borde tända. Vi har testat och köra med startgas då har han hulkat sig någon gång men inte mer + att vi fått baktändning i avgassystemet.

    Vi har gärna slut på idéer. Någon som har någon tanke?

    Mvh Daniel

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Viggeborn Visa inlägg
    Tjenare
    jag och polarn har köpt en Yamaha YZF 600 Thundercat -99 som inte vill starta
    Förra ägaren sa att den har varit igång men känns väldigt osanolikt

    Den drar runt på starten men vill inte tända
    De kommer bränsle då vi gjort rent tank, byt filter, kollat pumpen och den matar
    De luktar bränsle när vi försöker starta den och stiften är fuktiga. Vi tror att vi dränkt han lite men vi har kört utan sop och utan stift.
    Gnistan är inte den bästa på stiften(Vi har beställt nya för att ha bytt dom) men dom ger lite gnista iallafall och vi tycker den borde tända. Vi har testat och köra med startgas då har han hulkat sig någon gång men inte mer + att vi fått baktändning i avgassystemet.

    Vi har gärna slut på idéer. Någon som har någon tanke?

    Mvh Daniel
    Kan vara så att tändningen står fel, glapp i CDIboxen ( antar att hojen har en sån), något kabelbrott, glappkontakt. Kan tyvärr vara många småfel då det gäller tändning.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan vara så att tändningen står fel, glapp i CDIboxen ( antar att hojen har en sån), något kabelbrott, glappkontakt. Kan tyvärr vara många småfel då det gäller tändning.
    Nu är jag "ny" inom hojar så CDI box är jag väl inte dösäker på att den har men de borde den kanske. Sitter en typ Ignition Box eller något baktill

    mvh

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det där med gnista är mer invecklat än man tror. Trots att du får gnista när tändstiftet är löst vid inspektering så kan det vara så att det inte fungerar att ge bra gnista för tändning. Försök att hitta manual till din hoj så att du hittar CDI boxarna. Elfel är aldrig lätt och elfel i tändningen kan vara krångligt, då kan det vara bra att veta var CDI boxarna sitter åtminstone.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag skulle kolla säkringar samt tändbox och tändkabel. Jag hade just precis fel på min cdi-box på min Scrambler, gnistan var inte mycket att hurra för. Det kan vara tändboxen, inte säkert den är okej efter 17 år.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag skulle kolla säkringar samt tändbox och tändkabel. Jag hade just precis fel på min cdi-box på min Scrambler, gnistan var inte mycket att hurra för. Det kan vara tändboxen, inte säkert den är okej efter 17 år.
    Knepigt med CDIboxar. De är ju inga mekaniska grejer nutan bara ren elektronik. Felet som kan uppstå är ju att en lödning släppt och ger kontakt bara ibland, vilket nästan omöjliggör felsökning. Då får man försöka låna en annan box och prova med.
    Det är ganska lätt att laga en trasig box, men det vet " naturligtvis" inte verkstäderna om. Men att det sitter folk som felsöker boxarna och sedan säljer de dem för ett litet reducerat pris.
    Finns beskrivet på ett mc-forum hur man reparerar en box. Verkar ganska enkelt egentligen.

Liknande ämnen

  1. Yamaha R3 '15 startar ej
    Av Elkay i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-04-17, 21:59
  2. Yamaha virago 535 startar inte!
    Av nawar i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-02, 00:42
  3. Yamaha XJ 550 4v8 Startar inte ibland
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 20:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 00:37
  5. Nu startar jag!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •