Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Frankrike först ut med krav på handskar

  1. #11
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Jag köper inte att det skulle vara för varmt att bära handskar runt Medelhavet, finns ventilerade som inte är varma!
    Tänk ett steg längre! Handkirurger finns det ingen uppsjö av.
    Skulle aldrig komma på tanken att köra utan nån sorts handskar med slitskydd!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Vi är alla olika, jag kör utan! Just för känslan.

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jo, jag vet att det finns svala handskar. Har själv ett par olika varianter. Men t o m dessa kan vara väldigt varma när det går uppåt +35. Det blir ett problem i låga farter. I hög fart spelar det mindre roll. Har kört hoj i Grekland när det varit +35. Det är varmt... Kräver fartvind!

    T o m i Göteborgs stadstrafik kan värmen från handskar vara ett problem de riktigt varma sommardagarna. Kl. 16 en varm sommardag. Köer, trängsel, alla skall hem från jobbet, bilar överallt, stillastående trafik. Även om jag i 99,5 % av fallen använder handskar i alla fall, så förstår jag problemen i värmen.

    Det är mycket av hojåkandet söderöver som är mera av karaktären åka-till-supermarketen-och-köpa-en glass. (Och självfallet en massa mer än så.) Här har man en lång väg att gå om man vill ändra beteende från nivån linne och sandaler till nivån CE-godkända handskar.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jo, jag vet att det finns svala handskar. Har själv ett par olika varianter. Men t o m dessa kan vara väldigt varma när det går uppåt +35. Det blir ett problem i låga farter. I hög fart spelar det mindre roll. Har kört hoj i Grekland när det varit +35. Det är varmt... Kräver fartvind!

    T o m i Göteborgs stadstrafik kan värmen från handskar vara ett problem de riktigt varma sommardagarna. Kl. 16 en varm sommardag. Köer, trängsel, alla skall hem från jobbet, bilar överallt, stillastående trafik. Även om jag i 99,5 % av fallen använder handskar i alla fall, så förstår jag problemen i värmen.

    Det är mycket av hojåkandet söderöver som är mera av karaktären åka-till-supermarketen-och-köpa-en glass. (Och självfallet en massa mer än så.) Här har man en lång väg att gå om man vill ändra beteende från nivån linne och sandaler till nivån CE-godkända handskar.
    Borde väl finnas ett nätmaterial med kevlarskydd på utsatta ställen att tillverka handskar av

  5. #15
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Kom igen, känns som ett I-landsproblem ju....för varmt för att köra med handskar...
    KTM 950SM

  6. #16
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Tänk ett steg längre! Handkirurger finns det ingen uppsjö av.
    Skulle aldrig komma på tanken att köra utan nån sorts handskar med slitskydd!
    Var o en blir salig på sin fason !!

  7. #17
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Det är väl få eller ingen som argumenterar mot handskar. Skyddseffekten är väl oomtvistad.

    Däremot luftade jag mina funderingar över hur det blir i praktiken när trafikpolisen skall bötfälla gubben på Honda Cub som är på väg till marknaden med sina gurkor, R1-killen med linne och flip-flop, eller servitören som är på väg hem från jobbet på sin scooter. Man har en lång väg att gå från "ingenting" i skyddsväg till godkända handskar.
    Det var allt.

    Så, lycka till samtliga inblandade; trafikpoliser, gubbar med gurkor, strandraggare, servitörer och alla andra.
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-10-12 klockan 10:12.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är bara handskar, hjälm och gul väst, om det nu gått igenom som krävs i Frankrike?

    I övrigt funkar det att köra utan kläder och stövlar. En aning märkligt. Om man sett hur det kan se ut när någon kanat lite på asfalt utan handskar. Köttet bortslitet intill benet! Efter det tänker i varje fall jag inte ens tanken att göra detsamma!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Om man sett hur det kan se ut när någon kanat lite på asfalt utan handskar. Köttet bortslitet intill benet! Efter det tänker i varje fall jag inte ens tanken att göra detsamma!
    De har bara inte ramlat ännu, det går ruskigt fort att dels gå omkull och dels hinner det nötas bort vävnader ruskigt fort. Innan man fattat att man kasat på asfalten så är skadorna redan fruktansvärda och stora. Det tar bara 2 sek att nöta bort ner till skelettet. Om ens det.
    Bra skydd ökar chanserna att få så få och små skador som möjligt.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Det är väl få eller ingen som argumenterar mot handskar. Skyddseffekten är väl oomtvistad.

    Däremot luftade jag mina funderingar över hur det blir i praktiken när trafikpolisen skall bötfälla gubben på Honda Cub som är på väg till marknaden med sina gurkor, R1-killen med linne och flip-flop, eller servitören som är på väg hem från jobbet på sin scooter. Man har en lång väg att gå från "ingenting" i skyddsväg till godkända handskar.
    Det var allt.

    Så, lycka till samtliga inblandade; trafikpoliser, gubbar med gurkor, strandraggare, servitörer och alla andra.
    Kan nog vara svårt att bötfälla i vissa fall. Tror dock att skillnaden mot Sverige är, att vi oftast kör mycket utanför stadsområden och farten är väl högre, varför man som förare och har förhoppningsvis självbevarelseinstinkt och använder handskar utan att vi behöver lagstifta om det.
    Däremot kan ju försäkringsbolagen komma att kräva att handskar ingår i skyddsklädseln.

Liknande ämnen

  1. Frankrike på hoj
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-12-03, 00:36
  2. Först på en olycksplats.
    Av Printer i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-01-21, 14:16
  3. Krav på mc för uppkörning a-kort?
    Av Greatdanne i forum MC-kort
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 11:45
  4. Krav på handledarens mc?
    Av guranisten i forum MC-kort
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 22:58
  5. Krav på körkort för moped införs
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •