Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Lastbil omkörning

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Till baka till trådens ursprung.
    Ja du har rätt, jag tenderar ofta att glida iväg.

    Kan tillägga att de gånger jag blir omkörd av en lastbil, vilket kan hända vid 80 eller 70 sträckor, brukar jag bromsa förbi lastbilen, han eller hon uppskattar säkert att omkörningen går snabbt och jag uppskattar att inte ha 50 ton rullande på vänster sida längre än nödvändigt.

    Borde inte en lastbil spara soppa genom att ligga i baksuget på en annan, varför köra om när hastigheten nästan är lika stor?
    Senast redigerat av Per Lindström den 2016-09-25 klockan 14:48.

  2. #22
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tebax te trådens början:
    Jo, varför en lastbil kör om med nån kilomet hastighet fortare och det tar sån evinnerlig tiiiid att ta sig om beror på att motorerna är strypta och får bara köras i max 90 km/tim. Man kommer till ett visst läge och man kan ge full gas men den går bara i ca 90 km/tim oavsett.

    Därför tar det ibland lite tid innan en lastbil kommer förbi det ekipage chauffören valt att köra om.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Tebax te trådens början:
    Jo, varför en lastbil kör om med nån kilomet hastighet fortare och det tar sån evinnerlig tiiiid att ta sig om beror på att motorerna är strypta och får bara köras i max 90 km/tim. Man kommer till ett visst läge och man kan ge full gas men den går bara i ca 90 km/tim oavsett.

    Därför tar det ibland lite tid innan en lastbil kommer förbi det ekipage chauffören valt att köra om.
    Dom skall ju vara strypta, men......... Jag förstår att det kan vara väldigt frustrerande att med en stark lastbil hamna bakom en som tappar fart i backarna.

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    På tal om 2+1 väg. Jo det är alltid brått att komma förbi en tradare långt efter 400 skylten, händer varje dag. Var väl inte länge sedan en mc skulle förbi på E4,an norr om Gävle tror jag. han hade väl en personbil framför sig som segade förbi lastbilen och vek in i sista sekund varav mc fick ej plats någonstans. Slutade ju olyckligt

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  3. Omkörning vid köbildning?
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •