Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Lastbil omkörning

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Precis ; som med mycket annat : planera så blir det bättre !

    Passar på att fråga : Har ofta sett på 2 till 1-vägar att bilister klämmer sig in precis framför lastbilar innan det blir 1-filigt. Hur upplevs det från förarhytten?
    Det är väl så att många yrkeschaufförer blir lite blasé och sitter och tänker på annat. En taxibil körde förbi mig med fart långt utöver det tillåtna och ungefär halva omkörningssträckan var enfilig. Jag körde normalstor personbil och jag upplevde det som TRÅNGT!

    Hade jag kört mc hade jag blivit riktigt förbannad och då hade det blivit jakt tills tanken varit tom för att upplysa drullputten om att jag äger min fil!
    Ove

  2. #12
    Dagligen kommer det någon som tror sig hinna !
    De är ju inte alltid man är med på de

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.
    Precis! Det är oftast yngre chaufförer som klämmer sig in före för att svänga av vid första bästa avfart.
    Om arbetsgivaren premierar de som kör eco-driving i tankarna med nån bonus på jullönen till dem som sköter om både bil och bränslekonto så skulle nog en del risktagningar försvinna.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Precis! Det är oftast yngre chaufförer som klämmer sig in före för att svänga av vid första bästa avfart.
    Om arbetsgivaren premierar de som kör eco-driving i tankarna med nån bonus på jullönen till dem som sköter om både bil och bränslekonto så skulle nog en del risktagningar försvinna.
    Fanns eller fortfarande finns ett åkeri i Dalarna som premierade sina chufförer om de körde eco.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Många visar viss hänsyn och väljer att köra om på motorväg när ingen personbil eller MC ligger nära bakåt, andra gör inte det.

    Lite angående tokiga bilister som pressar sig förbi på 2+1 vägar.

    Tycker sämre och sämre om 2+1 vägarna, ofta utrustade med vajerräcke, påminnande om en äggskärare.
    2+2 ger ett mycket lugnare tempo, behöver inte nödvändigtvis vara riktigt motorväg, även 2+2 hundra vägar duger fint för mig.

    Angående 2+1, har jag slutat gasa extra om jag ligger i högerfilen, för att hinna köra om någon en bit fram, det får ske vid nästa omkörningssträcka, svänger även ofta in när jag ser 400 m skylten, någon annan får gasa sig förbi på den sträckan.

    Tycker faktiskt att 2+1 skulle sänkas till max 90 km/timmen, tror det skulle lugna ned tokeriet en hel del.

    Snackar nu mest bilkörning, undviker snabbare vägar med min hoj, så gott det går.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2016-09-25 klockan 10:22.

  6. #16
    Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.
    Jan-Olov

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.
    Kan bara hålla med

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.
    En annan sak som irriterar mig är de som inte gasar när de skall köra om, blockerar omkörning för alla andra medan de segar sig förbi en lastbil hela jävla omkörningssträckan.
    Pratar inte om gasen i botten men lite extra gas skall man allt ge.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    En annan sak som irriterar mig är de som inte gasar när de skall köra om, blockerar omkörning för alla andra medan de segar sig förbi en lastbil hela jävla omkörningssträckan.
    Pratar inte om gasen i botten men lite extra gas skall man allt ge.
    Till baka till trådens ursprung.
    Jan-Olov

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nä jag gillar inte heller 2+1vägar, det blir så ojämnt och ryckigt. En sån här jojo-körning som det blir, hur bra är det för miljön? Måste ju påfresta en del med alla dessa gaspådrag tills nästa enfiliga avsnitt.

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  3. Omkörning vid köbildning?
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •