Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Lastbil omkörning

  1. #1
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351

    Lastbil omkörning

    Kör ofta på E4 respektive E6 och övriga vägar inom och utom Sverige, har funderat på en detalj. Det är varför kör lastbilar om andra lastbilar när de har någon kilometer högre hastighet än den andre.

    Finns det någon lastbilschaufför som kan förklara detta?

    Rekordet för min del nästan 2 kilometer innan lastbilen kom förbi.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Kör ofta på E4 respektive E6 och övriga vägar inom och utom Sverige, har funderat på en detalj. Det är varför kör lastbilar om andra lastbilar när de har någon kilometer högre hastighet än den andre.

    Finns det någon lastbilschaufför som kan förklara detta?

    Rekordet för min del nästan 2 kilometer innan lastbilen kom förbi.
    Har sett det fenomenet ofta. Kan bero på att den ena lastbilen har tyngre last och därför saktar i backarna. Ett annat fenomen är ju att många utländska lastbilar framförs för fort och vill förbi.

  3. #3
    Dom kanske har tråkigt och vill att det skal hända något.
    Jan-Olov

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan bero på att den ena lastbilen har tyngre last och därför saktar i backarna.
    Brukar själv köra om med lastbilen när jag haft ett ekipage framför som tappat tempot i minsta uppförsbacke. Att behöva öka farten sen kostar mer bränsle och jag hade en egen tävlan att få den rackar'n att dra mindre och helst tankas mer sällan. Jag blev ganska duktig på eco-driving på lastbil, så en som tappar flåset i minsta motlut vill jag inte ha, det förstör liksom min resultatjakt, att kunna hålla jämn fart.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Brukar själv köra om med lastbilen när jag haft ett ekipage framför som tappat tempot i minsta uppförsbacke. Att behöva öka farten sen kostar mer bränsle och jag hade en egen tävlan att få den rackar'n att dra mindre och helst tankas mer sällan. Jag blev ganska duktig på eco-driving på lastbil, så en som tappar flåset i minsta motlut vill jag inte ha, det förstör liksom min resultatjakt, att kunna hålla jämn fart.
    Som tur är har ju lastbilarnas motorer blivit starkare numera. Jag kommer ihåg 60-70 talet då de flesta bilarna tappade rejält med fart i backarna såvida det inte var nyare Scanior med sina V8or.
    Jag körde mycket VW bubbla på 60-talet, så då gällde det att satsa allt som fanns då man såg en backe.

  6. #6
    Som Nina skriver o så jaga klockan !
    Kör själv mellen två ställen som tar 4.27 i laglig fart så det finns inge tid över ! Annars får vi inte lossa på kvällen
    Annars får man vänta till dagen efter med o lossa vilket gör att jag hamnar i en lossnings kö vilket kan ta 1-2 timmar extra
    Senast redigerat av Intruder den 2016-09-18 klockan 12:08.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.
    Helt rätt.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Det har trillat in några svar på min fundering, har fått en liten inblick nu.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.
    Precis ; som med mycket annat : planera så blir det bättre !

    Passar på att fråga : Har ofta sett på 2 till 1-vägar att bilister klämmer sig in precis framför lastbilar innan det blir 1-filigt. Hur upplevs det från förarhytten?

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  3. Omkörning vid köbildning?
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •