Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Husbilar

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
    Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil
    Rätt. Men ändå värre är det att framföra ett hästsäp i halt väglag utan tillräcklig vana ens på torr väg. Att köra med en släpkärra med lite överlast är ju en bagatell jämfört med två stora hästar
    i släpet efter en husbil.

  2. #22
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
    Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil
    Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

    Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
    Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
    Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

    Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
    Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
    Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.
    Stämmer gott som du skriver. Ska man ha olika behörighet för olika fordon in absurdum kommer körkortet att bli lika stort som en ordinär adventskalender. Man måste alltså generalisera rätt grovt och utbildningarna skiljer sig dock inte särskilt mycket. Ska man gå på ytan så är en amerikansk import lika stor som en mindre husbil, ska man klassa den som husbil eller ska den få avdrag för höjden? MC med sidovagn, ska det vara specialkort för den? Släp efter mc? Vita bilar syns sämre på vintern, Kanske läge att ha en säkerhetsutbildning för det?

    Det går att göra listan väldigt lång om man vill men i sista ändan handlar det ändå bara om att man ska vara aktsam och visa hänsyn i trafiken...
    Ove

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stämmer gott som du skriver. Ska man ha olika behörighet för olika fordon in absurdum kommer körkortet att bli lika stort som en ordinär adventskalender. Man måste alltså generalisera rätt grovt och utbildningarna skiljer sig dock inte särskilt mycket. Ska man gå på ytan så är en amerikansk import lika stor som en mindre husbil, ska man klassa den som husbil eller ska den få avdrag för höjden? MC med sidovagn, ska det vara specialkort för den? Släp efter mc? Vita bilar syns sämre på vintern, Kanske läge att ha en säkerhetsutbildning för det?

    Det går att göra listan väldigt lång om man vill men i sista ändan handlar det ändå bara om att man ska vara aktsam och visa hänsyn i trafiken...
    Vara aktsam o visa hänsyn i trafiken i sista stycket väldigt tänkvärda ord tycker jag

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

    Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
    Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
    Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.
    Är det någon skillnad o köra dom du räknar upp tycker du ?
    Personligen tycker jag att det är stor skillnad o köra en liten bil mot en större husbil

  6. #26
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Är det någon skillnad o köra dom du räknar upp tycker du ?
    Personligen tycker jag att det är stor skillnad o köra en liten bil mot en större husbil
    Ja det tycker jag.
    Rakt fram kan vem som helst köra.

    Jämför att komma in i en kurva med en sporthoj och en chopper t.ex.
    Senast redigerat av fishbone den 2016-09-11 klockan 21:24. Anledning: förtydligande text
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Ja det tycker jag.
    Rakt fram kan vem som helst köra.

    Jämför att komma in i en kurva med en sporthoj och en chopper t.ex.
    Tycker då inte jag !
    Kan du inte hålla sport eller choppern genom kurvan har du kört för fort helt enkelt

  8. #28
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Tycker då inte jag !
    Kan du inte hålla sport eller choppern genom kurvan har du kört för fort helt enkelt
    Så du menar att jag kan ta en skarp kurva med hög hastighet likadant som jag kom på en sporthoj låt oss säga en Yamaha R1, då kan jag alltså komma i samma hastighet i samma kurva med en chopper med lång gaffel?

    Det är så jag tolkar ditt svar.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Så du menar att jag kan ta en skarp kurva med hög hastighet likadant som jag kom på en sporthoj låt oss säga en Yamaha R1, då kan jag alltså komma i samma hastighet i samma kurva med en chopper med lång gaffel?

    Det är så jag tolkar ditt svar.
    Nu har det blivit en SJ-tråd igen. Det gäller husbilar!!!!
    Om det gäller en gruskurva med löst grus tror jag att jag hellre skulle prova med choppern.
    Allt är inte asfalt

  10. #30
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    När det gäller husbilsköp tror jag att det viktigaste är köksgrejor å bekväma sängar än om man kan köra fordonet.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •