Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Husbilar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Husbilar

    Jag har slutat förvåna mig över många husbilars framfartpå vägarna. Det är väl inte fel på husbilarna, men det verkar vara fel utbildning eller ingen alls hos chauförerna.
    Obs tar inte alla över en kam , men det finns ena jäkla outbildade typer som framför dessa ekipage. Speciellt om man möter dem på en mindre väg, så menar de att här kommer jag, så du får flytta dig för jag vet inte alls hur bred bilen är och måste därför köra mitt i vägen.
    Jag har haft flera incidenter med husbilar här i Värmland och även i Norge. Husvagnsförarna verkar vara mera försiktiga, kanske för att de inte känner sig som herre på täppan.
    Det här ofogert att hålla långt till höger och ge sken av att stanna , men i stället svänga tvärt till vänster. Helt livsfarligt då de inte har kollat om någon försöker köra om då. Helgens olycka var en sådan. Råkade själv ut för samma sak i Norge då förare fick se en parkeringsplats på vänster sida. Torrt väglag och bra bromsar klarade mig. Vi hade hängt efter ett tag och då vi kom ut på en raksträcka gick husbilen åt sidan. Började köra om då helt plötsligt bilen blinkade och svängde samtidigt.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har slutat förvåna mig över många husbilars framfartpå vägarna. Det är väl inte fel på husbilarna, men det verkar vara fel utbildning eller ingen alls hos chauförerna.
    Obs tar inte alla över en kam , men det finns ena jäkla outbildade typer som framför dessa ekipage. Speciellt om man möter dem på en mindre väg, så menar de att här kommer jag, så du får flytta dig för jag vet inte alls hur bred bilen är och måste därför köra mitt i vägen.
    Jag har haft flera incidenter med husbilar här i Värmland och även i Norge. Husvagnsförarna verkar vara mera försiktiga, kanske för att de inte känner sig som herre på täppan.
    Det här ofogert att hålla långt till höger och ge sken av att stanna , men i stället svänga tvärt till vänster. Helt livsfarligt då de inte har kollat om någon försöker köra om då. Helgens olycka var en sådan. Råkade själv ut för samma sak i Norge då förare fick se en parkeringsplats på vänster sida. Torrt väglag och bra bromsar klarade mig. Vi hade hängt efter ett tag och då vi kom ut på en raksträcka gick husbilen åt sidan. Började köra om då helt plötsligt bilen blinkade och svängde samtidigt.
    Tindevegen mot Övre Ådal är ingen lämplig husbilsväg har vi sett.
    Jan

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ett basebollsträ i vindrutan skulle han haft.

    Det är ju tusan för alla OBILDADE tölpar som finns i trafiken och även på andra ställen.






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ofta folk som hyr en husbil och som knappt kan köra personbil. Många av dom har glömt att dom får köra i 90 och lusåker i 60-70

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ofta folk som hyr en husbil och som knappt kan köra personbil. Många av dom har glömt att dom får köra i 90 och lusåker i 60-70
    Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.
    Helt rätt, det är tillåtet att köra sakta bara man ser till att hålla uppsikt + att man inte stannar och glor på en kanal e.dyl när det är trafikljus och det hinner bli både grönt och rött och grönt igen för mötande som inte kommer fram, som så ofta sker i min hemby...
    Ove

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Helt rätt, det är tillåtet att köra sakta bara man ser till att hålla uppsikt + att man inte stannar och glor på en kanal e.dyl när det är trafikljus och det hinner bli både grönt och rött och grönt igen för mötande som inte kommer fram, som så ofta sker i min hemby...
    Jag erkänner att jag ofta söker mig till små krokiga 70vägar för att köra hoj. Kommer jag ifatt en husbil som kör 35 mitt i vägen vill jag komma förbi.
    Jan

  8. #8
    Då är denna bra, garanterat att dom hör. https://www.blocket.se/kronoberg/Ste...=21&w=1&last=1
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.
    Visst, men den som ej jobbar i trafiken märker ej av problemet på samma sätt. Håll gällande hastighet eller åk så andra kan åka förbi utan problem. Grejen är ju om en sådan luspudel är ute och kör så räcker det att ett par personbilar inte törs köra om så är ju kön ett faktum. Kör man hoj så är det ju inget större problem. Klarar man ej av att köra en liten husbil i 90 så ska man ej vara ute efter vägarna.

  10. #10
    Som jag förstår så är det endast i trafiken som du får din vana inte medfött.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •