Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Husbilar

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    JanOlov Du tar poäng med dina inlägg

    /tore

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Som jag förstår så är det endast i trafiken som du får din vana inte medfött.
    Varför ge sig ut i trafiken om/när du inte har koll på ditt eget fordon ?
    Tycker det är konstigt att alla yrkesförare får gå massa utb på fordon o gods medans en svensson för göra typ som dom vill med gods o fordon !

  3. #13
    Som jag sa, vana får man endast genom övning och att köra runt på en parkering ger ingen vana.
    Se bara till alla med nytt körkort ingen kan väll påstå att att dom har god vana, det kommer med tiden, lika dant med för dem söm köper en husbil. Det är bara att gilla läget o visa tålamod.
    Jan-Olov

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Angry

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Som jag sa, vana får man endast genom övning och att köra runt på en parkering ger ingen vana.
    Se bara till alla med nytt körkort ingen kan väll påstå att att dom har god vana, det kommer med tiden, lika dant med för dem söm köper en husbil. Det är bara att gilla läget o visa tålamod.
    Medtrafikanternas tålamod sätt verkligen på prov. Bättre att öva på E4 än på fordonets alldeles för små vägar.
    Jan

  5. #15
    Så är det nog men likväl i trafiken.
    Jan-Olov

  6. #16
    Mun hugger lite nu ;-)
    Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Mun hugger lite nu ;-)
    Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?
    Vad som sker efter att man tagit körkort oavsett bokstav är att man ger sig ut i trafiken och övar i verkligheten. Om det är en EU-moppe eller en lastbil med släp och full last spelar ingen roll. Första gången i trafik utan någon som kollar och kan ingripa är trevande om man har någon insikt om vad man kan. Detsamma gäller om man börjar köra ett fordon som man har körkort för men aldrig förut kört.

    Att lära sig allt man kan göra med en lastbil med släp tar några år och en del lär sig faktiskt aldrig. Inte så väldigt ovanligt att en förare måste be om hjälp att backa rätt tradaren mot en lastkaj eller bara att komma runt en krök. En del har dessutom egna tolkningar av trafikreglerna.
    Ove

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Mun hugger lite nu ;-)
    Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?
    Frågan jällde husbil det du säger är profsprylar inte för outbildade amatörer.
    Jan-Olov

  9. #19
    Ta reda på vad du får framföra med ditt B-kort så blir du förvånad o förstår min negativitet !
    Husbil o husvagn tycker jag personligen att det ska krävas utökat körkort .

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vad som sker efter att man tagit körkort oavsett bokstav är att man ger sig ut i trafiken och övar i verkligheten. Om det är en EU-moppe eller en lastbil med släp och full last spelar ingen roll. Första gången i trafik utan någon som kollar och kan ingripa är trevande om man har någon insikt om vad man kan. Detsamma gäller om man börjar köra ett fordon som man har körkort för men aldrig förut kört.

    Att lära sig allt man kan göra med en lastbil med släp tar några år och en del lär sig faktiskt aldrig. Inte så väldigt ovanligt att en förare måste be om hjälp att backa rätt tradaren mot en lastkaj eller bara att komma runt en krök. En del har dessutom egna tolkningar av trafikreglerna.
    Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
    Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •