Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Trial-bygge.

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Trial-bygge.

    Har börjat på Trial-bygge. Den baseras på en Yamaha DT50 ram , gaffel o hjul.
    Tanken var att bara förlänga originalsvingen samt montera dubbla dämpare , men pga. en grövre dim. på bakdäcket blev det för trångt. Beslutade för att bygga egen sving för att få rätt mått även på hjulbasen.
    På bilden är motorn bara provmonterad, gamla fästen måste kapas, sedan skall nya tillverkas.
    Motorn blir en Lifan 115cc. Ska (försöka) få till en lite äldre look på detta bygge.




  2. #2
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Ser ut som ett spännande bygge, fyll gärna på med bilder och text efterhand som det fortskrider.
    Lycka till med bygget.

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ja, det är kul att bygga på nått nytt. Detta blir ett " lågbudget bygge". Eftersom jag aldrig riktigt testat Trial-åkning så får ett enkelt hemma bygge räcka, tycker jag.
    På bilderna är inte svingen alls färdig; det blir fästen för dubbla dämpare och mer förstärkning av den. Även andra delar av ramen skall förstärkas.
    Har inte heller en aning om kraften i motorn blir tillräcklig ; 115cc , 9,5hk med utväxling 14/70.
    Men , som jag brukar säga ; man måste ju börja någonstans

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ja, det är kul att bygga på nått nytt. Detta blir ett " lågbudget bygge". Eftersom jag aldrig riktigt testat Trial-åkning så får ett enkelt hemma bygge räcka, tycker jag.
    På bilderna är inte svingen alls färdig; det blir fästen för dubbla dämpare och mer förstärkning av den. Även andra delar av ramen skall förstärkas.
    Har inte heller en aning om kraften i motorn blir tillräcklig ; 115cc , 9,5hk med utväxling 14/70.
    Men , som jag brukar säga ; man måste ju börja någonstans
    Undrar bara vad du tänkt dig för konstruktion på framvganen????
    Lycka till med bygget. Du vet väl att det är bättre att ha kapat fel än att ine kapat alls.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Undrar bara vad du tänkt dig för konstruktion på framvganen????
    Lycka till med bygget. Du vet väl att det är bättre att ha kapat fel än att ine kapat alls.
    Det har du rätt i ; kapar jag fel, ja , då får jag kapa en gång till !!
    Framgaffeln blir från ramen bygget baseras på : Yamaha DT50mx. Hoppas det räcker , annars blir det att skaffa nått annat.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Det har du rätt i ; kapar jag fel, ja , då får jag kapa en gång till !!
    Framgaffeln blir från ramen bygget baseras på : Yamaha DT50mx. Hoppas det räcker , annars blir det att skaffa nått annat.
    OK. Jag fattade nog fel. Fick för mig att du skulle ha kvar ett hjul bak och två fram, därav min fråga. Hur fixar du då diffen? Kanske från en skrotad fyrhjuling? Eller sk. Esabdiff?
    jag gillar att klura på grejer, det är därför jag är nyfiken.

    Nu skall jag försöka göra ett verktyg, så man kan byta lamellerna på äldre BMW och rysshojar själv, utan att ta ur moton.

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    OK. Jag fattade nog fel. Fick för mig att du skulle ha kvar ett hjul bak och två fram, därav min fråga. Hur fixar du då diffen? Kanske från en skrotad fyrhjuling? Eller sk. Esabdiff?:
    Nu hänger jag inte riktigt med,,,, Jag bygger ju på en Trial-hoj av äldre typ,
    Nått i stil med detta :

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    OK. Jag fattade nog fel. :
    Tror nog det - Trial, inte trike..
    Ove

  9. #9
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Nu hänger jag inte riktigt med,,,, Jag bygger ju på en Trial-hoj av äldre typ,
    Nått i stil med detta :
    Ser med spänning fram mot hur det fortskrider, hur går bygget något nytt som har skett. Tänk på vikten att du håller den så lätt som möjligt. Samtidigt att det klarar påfrestning. En spännande utmaning.

    Ska du bygga tanken och sadeln? Häftigt om det följer en old school stil även här.
    Fyll gärna på med text och bilder efterhand som det fortskrider.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Motorfästen färdiga , återstår att svetsa klart mot ramen dock. Fick kapa främre delen av ramen p.g.a att motorn var för lång och kröken passar inte i en delad ram.. Kikade på bilder av äldre hojar , som jag har som förebild och valde att köra utan de undre ramrören.
    Testar även att bygga en hasplåt av en uttjänt snöskovel ( "lågbudget-kungen" slår till igen ) På bilden är plåten ej varken färdigformad eller monterad.
    Någon frågade om tanken ; det blir en moppe tank ; billig o föll mig i smaken. Återigen :
    Lågbudget ! och det är meningen med hela bygget.



Liknande ämnen

  1. Yamaha XJ 900 - café bygge
    Av Csomichalle i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-12-16, 13:48
  2. Flickornas bygge
    Av Zpin i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-15, 00:10
  3. Streetfighter bygge
    Av livewire i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 17:08
  4. Hjälp med streetfighter bygge!?
    Av livewire i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 12:40
  5. bobber-bygge
    Av mallesan i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •