Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Test av budgethjälm

  1. #1

    Test av budgethjälm

    Test av Origine Rivera hjälm från XLmoto


    En riktigt billig MC-hjälm, kan det verkligen vara något att ha? Se själv nedan, jag har testat en öppningsbar hjälm från XLmoto med det facila priset av 798 kronor inklusive frakt.

    Origine Rivera från XLmoto
    XLmoto har flera gånger mejlat med erbjudande om en öppningsbar hjälm för endast 798 kronor med frakt så jag beställde en sådan. Leveransen kom efter ett par dagar men när jag sen skulle prova den så lossande det vindskydd som sitter under den öppningsbara delen nedkant. Skyddet vill sen inte fästa ordentlig igen utan lossnade direkt när jag tog i hjälmen.

    Min reklamation tog emot professionellt och utan prut och ett par dagar senare fick jag leverans av hjälm nummer 2.
    På den utbytta hjälmen satt vindskyddet fast när jag öppnade den men solskyddsvisiret var nästan omöjligt att fälla ner. Fick hålla på och manövrera det många gånger för att få en någorlunda acceptabel funktion.

    Interkominstallation
    Behöll dock hjälmen och började bygga in första testutrustningen, en blåtandsinterkom. Hörlurarna var det inget problem med att installera, det finns förberedda platser som man bara behöver avlägsna en ”plugg” för att komma åt. Och placeringen av hålen visade sig stämma prefekt, hörlurarna kom att sitta precis framför hörselgångarna, alldeles utmärkt!
    Med eftersom reglaget till solvisiret satt i vägen för en mer normal placering av en interkom, och som den inte kunde skruvas fast med den vanliga klämman runt nedkanten på hjälmen, så var jag tvungen att använd ett limfäste. Det gör dock att själv interkomenheten kom så långt bak att mikrofonbommen inte nådde fram till munnen, jag fick skaffa ett specialfäste med en lös mikrofonbom.
    Nu visade sig ett ytterligare problem, de mjuka skydd som sitter på båda sidor av hjälmens underkant, och som ska sitta fast med plastflikar som ska skjutas in mellan hjälmskalet och cellplasten, lossnade hela tiden. Men med lite dubbelhäftande tejp så fick jag dem att sitta fast.

    Provkörningar
    Efter några kilometer så kom jag åt det skydd underkant som sitter så att det täcker näsan och det lossnade direkt. Lyckades fånga upp det, stannade och såg att det ska sitta fast med tre plastpiggar som tyvärr inte fäster skyddet tillräckligt hårt, kommer man åt det med handen så lossnar det igen. Fixas med lite lim när jag kommer hem, tänkte jag.

    Visirproblem
    Det var 22 grader varmt vid testkörningen och om visiret stängdes helt så immade det igen vid dess nedkant. Upptäckte då att visiret bara har tre lägen, uppfällt, nedfällt och så halvöppet. Det går inte att justera de så att man får en mindre öppning för att få in ”lagom” med luft. Inte särskilt kul att köra med Origine Rivera i regn alltså, med stängt visir som immar igen eller med det (rejält) halvöppet och släppa in regnet!
    Det halvöppna visiret visade sig medföra ytterligare ett problem, man måste se genom dess nedre del och den är inte optiskt perfekt utan förvränger synen, nästan på ett trafikfarligt sätt. Provade då att köra med öppet visir och använda solskyddsvisiret, lyckades trycka ner det (efter att först ha stannat cykeln) fast det var väldigt irriterande att använda. Dess nedkant hamnar inte i våg utan det lutar åt vänster, höger öga får bara ett halvt solvisir
    att se igenom och det stör rejält!

    Omdöme
    Hjälmen är godkänd enligt normen ECE 22.05, stoppningen samt det inre skyddet av cellplast ser vederhäftigt tjockt ut. Men ändå, som den vänlige mannen på XLmotos kundtjänst skrev när jag gjorde reklamationen: ”Hjälmen är inte utav samma kvalitet som dom dyrare alternativen men inte så pass dålig kvalitet så att dom faller sönder vid leverans så jag hoppas att det handlar om ett måndagsexemplar.”
    Nja, undrar det jag, det lutar nog åt att tillverkaren av Origine Riveras hjälmar har en arbetsvecka som består av enbart sju måndagar! Så vill du inte ha ett måndagsexemplar som ska skydda ditt huvud, välj då gärna en hjälm från en tillverkare som har en mer normal arbetsvecka!

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tack för recensionen!!

Liknande ämnen

  1. Test av Multiverktyg
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 22:59
  2. Test av actionkameror
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-05, 16:06
  3. Ryggskydd-test
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 18:24
  4. Test: nya vägskyltar
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 13:15
  5. iq test
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •