Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Ta bort strypning Yamaha XJ6

  1. #1

    Ta bort strypning Yamaha XJ6

    Hej, köpte nyligen en XJ6 2011 som är strypt till 35kw. Enligt förre ägaren är den "strypt i handtaget" och enbart där. Innan jag börjar skruva och spana efter tänkbara strypningar så tänkte jag höra efter här om någon har erfarenhet av var och hur strypningen sitter mer exakt och hur man gör för att få bort den. Någon som vet?

    Står såhär på transportstyrelsen:

    "MOTOREFFEKT STRYPT FRÅN ORGINALEFFEKT 57KW VID 10000RPM GENOM MONTERAD G
    ASVAJER BEGRÄNSNING."

    Väldigt tacksam för hjälp med detta!

  2. #2
    Medlem lappens avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Inte ute efter att peka med pekpinne, bara lite nyfiken på vad som gäller vid effektupptag då jag tittat på strypta hojar jag med.

    Hur registrerar man om, måste den regbesiktigas eller behöver man bara anmäla in det?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av aladdin Visa inlägg
    Hej, köpte nyligen en XJ6 2011 som är strypt till 35kw. Enligt förre ägaren är den "strypt i handtaget" och enbart där. Innan jag börjar skruva och spana efter tänkbara strypningar så tänkte jag höra efter här om någon har erfarenhet av var och hur strypningen sitter mer exakt och hur man gör för att få bort den. Någon som vet?

    Står såhär på transportstyrelsen:

    "MOTOREFFEKT STRYPT FRÅN ORGINALEFFEKT 57KW VID 10000RPM GENOM MONTERAD G
    ASVAJER BEGRÄNSNING."

    Väldigt tacksam för hjälp med detta!
    Det sitter troligen en liten spärr i gashandtaget, så du får nog plocka isär det. Kanske försäkringsbolaget är intresserad av att effekten höjs, så kolla med dem också, om den måste omreggas.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det sitter troligen en liten spärr i gashandtaget, så du får nog plocka isär det. Kanske försäkringsbolaget är intresserad av att effekten höjs, så kolla med dem också, om den måste omreggas.
    Kul med svar, uppskattas. Men är det verkligen så man gör? Stryper man inte nere vid spjällhuset? Googlade en del igår och hittade vad man kallar för "LAMS" som är något motsvarande (trottlestrypning) i den engelskspråkiga delen av världen. Kan det vara så att jag måste köpa en ny "bricka" av ostrypt modell? I vilket fall som helst så borde strypningen sitta som på bilderna eller i handtaget? Har dock inte sett en enda bild på hur det ser ut med en "handtagsstrypning", därav min skepsis ;-)





    Länkar om inte bilderna funkar:

    http://s1111.photobucket.com/user/se..._1012.jpg.html
    http://s391.photobucket.com/user/The...541ad.jpg.html
    http://s391.photobucket.com/user/The...31a29.jpg.html




    (Uppskattar svar som sagt men försäkringsbolag och regbes är andra ämnen, jag har koll på allt det där. Vill bara veta hur man får bort den j***a strypningen �� )
    Senast redigerat av aladdin den 2016-08-24 klockan 13:46.

  5. #5
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Öppna handtaget... där borde det sitta nån bricka och någon slags låsning på vajern... smack smack bort seb är det bara att boka till och registrera on till fulleffekt... färdigt

    Finns många olika sätt satt strypa motorcykel idag
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av aladdin Visa inlägg
    Kul med svar, uppskattas. Men är det verkligen så man gör? Stryper man inte nere vid spjällhuset? Googlade en del igår och hittade vad man kallar för "LAMS" som är något motsvarande (trottlestrypning) i den engelskspråkiga delen av världen. Kan det vara så att jag måste köpa en ny "bricka" av ostrypt modell? I vilket fall som helst så borde strypningen sitta som på bilderna eller i handtaget? Har dock inte sett en enda bild på hur det ser ut med en "handtagsstrypning", därav min skepsis ;-)





    Länkar om inte bilderna funkar:

    http://s1111.photobucket.com/user/se..._1012.jpg.html
    http://s391.photobucket.com/user/The...541ad.jpg.html
    http://s391.photobucket.com/user/The...31a29.jpg.html




    (Uppskattar svar som sagt men försäkringsbolag och regbes är andra ämnen, jag har koll på allt det där. Vill bara veta hur man får bort den j***a strypningen �� )
    Du är på rätt spår nu. Jag har bytt några såna(dock på en CBF500) och sen reg.besiktat.
    på den bytte man hela plattan. Orginalet sparar man till den dan man vill ta bort strypningen.
    Skruvarna brukar vara av torxtyp. Däremot så är dom av den typen att du kan bara skruva dit dom, men inte skruva bort dom. Jag monterade orginalskruvarna.

    Utan att vara hundra säker.(eftersom jag inte monterat på en XJ) Du ser om plattan har en gasstopp, dvs,,,,den ger inte full gas. Om det är så, då behöver du köpa en ny platta(eller hitta orginalet)
    Strypningen är en Yamaha orginalstrypning. Ingen såndär som man köper pirat.

  7. #7
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    körde en xj6 som var vajerstrypt... var något av det segaste jag kört.
    Hade kört ostrypt xj6 innan så jag vred om rullen och väntade på att det skulle börja hända något,
    kom liiiiiitet drag som försvann nästan direkt sen fanns det inget mer...
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  8. #8
    Strypningen sitter vid spjällhuset med en liten bricka ovanpå den stora brickan som syns på bilderna. Måste alltså inte byta brickan mot en ostrypt utan bara skruva bort strypbrickan och tillbaks med skruven igen så är det klart. Inte provkört än men gashandtaget går att vrida minst dubbelt mot tidigare ��

  9. #9
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av aladdin Visa inlägg
    Strypningen sitter vid spjällhuset med en liten bricka ovanpå den stora brickan som syns på bilderna. Måste alltså inte byta brickan mot en ostrypt utan bara skruva bort strypbrickan och tillbaks med skruven igen så är det klart. Inte provkört än men gashandtaget går att vrida minst dubbelt mot tidigare ��
    ta en sväng imorgon och återkom sen
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #10
    Haha ja..snart så.. Har bara kört ostrypta hojar på typ 80hk innan så vart ju rätt "underwhelmed" när jag provkörde min som var strypt. Hann liksom inte ens börja accelerera innan gasrullen tog i stoppet? Vetifan var man hittar 35kw med den strypningen, kändes ännu slöare tyckte jag. Hoppas att det är skillnad nu iaf annars får man väl sälja till våren igen �� Återkommer med rapport...

Liknande ämnen

  1. kawasaki z750 strypning
    Av timzzy i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 21:19
  2. Strypning Yamaha R6 25 kW
    Av Krokmark i forum Street
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-10, 09:24
  3. strypning till 35 kw
    Av mcjohan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-10, 22:19
  4. Strypning i Malmö?
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-30, 16:26
  5. Ta bort strypningar Yamaha virago 535 -97
    Av isso i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •