Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Ventil justering yamaha tdm 900

  1. #1

    Ventil justering yamaha tdm 900

    Hej
    Jag undrar om någon vet intervallen för ventil justering på en yamaha tdm 900 2003.
    Funderar på att köpa en sån men vill gärna veta när den bör göras och ungefärligt pris en sån justering.
    Har försökt att söka på det men hittar inget för 900:an.
    Tack på förhand hand/ Björn

  2. #2
    Hittade vid en snabb googling 4000 mil. Kolla dock med en Yamahandlare för säkerhets skull.
    Min förra Yamaha FJR låg också på 4000 mil för ventiljustering eller snarare ventillyssning för en herrans massa pengar. Tror knappast att det justeras speciellt mycket ventiler på dessa överprissatta servicetillfällen.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Hittade vid en snabb googling 4000 mil. Kolla dock med en Yamahandlare för säkerhets skull.
    Min förra Yamaha FJR låg också på 4000 mil för ventiljustering eller snarare ventillyssning för en herrans massa pengar. Tror knappast att det justeras speciellt mycket ventiler på dessa överprissatta servicetillfällen.
    Tackar för svar. Då borde det ha gjorts någon koll med ventilerna på en tdm 900 som nästan har gått 6000 mil. Men får kolla med Yamahandlare också .

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
    Tackar för svar. Då borde det ha gjorts någon koll med ventilerna på en tdm 900 som nästan har gått 6000 mil. Men får kolla med Yamahandlare också .
    Japp 4000 mil stämmer, löjligt dyrt att göra märkes verkstad..

    Här finns massa info om tdm.
    http://www.jbx9.16mb.com/index.php?page=RATIO

    Här ett riktigt bra forum.
    http://www.carpe-tdm.net/ipb/
    Using Tapatalk

  5. #5
    Jag köpte en TDM900 som ventilerna var kontrollerade/justerade vid 4000 mil. Den hade gått 6900 mil när jag köpte den.
    Om det är bara en stämpel från verkstan vet jag inte, men känns ju lite underligt att efter 2900 mil så är 5 av 10 ventiler utanför spec. En låg så tajt at den justerades också.

    Det tar sin lilla tid att göra jobbet när det är shims, en del mer och en del mindre. Det tar sin lilla tid att plocka isär, lossa kamaxlar etc etc etc. Jag förstår i alla fall varför det kostar tusenlappar..... http://www.saarela.se/aktuellt/aktue.../160424b2.html

  6. #6

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Hittade vid en snabb googling 4000 mil. Kolla dock med en Yamahandlare för säkerhets skull.
    Min förra Yamaha FJR låg också på 4000 mil för ventiljustering eller snarare ventillyssning för en herrans massa pengar. Tror knappast att det justeras speciellt mycket ventiler på dessa överprissatta servicetillfällen.
    Så funkar det nog :-(
    Man antar att på vissa hojar brukar det aldrig behövas justeras och.....
    Jag lämnade in min Honda på garantiservice. Tyckte det gick lite väl fort, så jag kollade hemma sen. En ventil var utanför spec.

  7. #7
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Köp en hoj med skruvjusterade ventiler, och gör jobbet själv! Du sparar en jävla massa pengar. Tex. en Yamaha Bulldog!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #8
    Får tacka för infon ni kommer med. Men vad är risken med om man köper en hoj som inte har fått någon kontroll på ventilerna. För enligt säljaren går den kanon och det gör den säkert. Men det känns som att jag får släppa intresset för denna hoj. För kontrollera eller justera ventiler kan jag inte. Byta olja och filter är min gräns.
    Men är riktigt sugen på en tdm.

  9. #9
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
    Får tacka för infon ni kommer med. Men vad är risken med om man köper en hoj som inte har fått någon kontroll på ventilerna. För enligt säljaren går den kanon och det gör den säkert. Men det känns som att jag får släppa intresset för denna hoj. För kontrollera eller justera ventiler kan jag inte. Byta olja och filter är min gräns.
    Men är riktigt sugen på en tdm.
    Pruta ner den och använd ventiljusteringen som argument till din fördel?
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
    Får tacka för infon ni kommer med. Men vad är risken med om man köper en hoj som inte har fått någon kontroll på ventilerna. För enligt säljaren går den kanon och det gör den säkert. Men det känns som att jag får släppa intresset för denna hoj. För kontrollera eller justera ventiler kan jag inte. Byta olja och filter är min gräns.
    Men är riktigt sugen på en tdm.
    Ne, så kan man ju inte resonera. Då skulle man aldrig tordas köpa en begagnad motorcykel.

    Köp bara och kör. Gnager det i bakhuvudet att nån skulle ha hoppat över en ventilkontroll, så låt en verkstad göra det. En kontroll behöver inte kosta supermycket. Det är när man måste börja byta shims det kan dra iväg.

    Att en hoj går bra behöver ju inte betyda att allt är sjyst. Är en ventil helt åt helsike så märks det inte. Har fått justera en hel del lågmilare(skruvventiler) där en ventil varit lite väl tajt. Inget som märks direkt, men.....gissar att det är många som kör med felinställda ventiler.
    "-den går ju bra"
    -"den tickar ju inte"

    Shims har ju en fördel. Man gör ventilkoll normalt va 2400:e mil. Yamaha har ju dessutom var 4000:e mil. Skruvventiler kollas oftast var 1200:e mil. Tror Suzuki har t o m var 600:e mil.

Liknande ämnen

  1. Förgasar justering efter bytte av rör
    Av Yamahavirago1997 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 18:43
  2. Läckage runt ventil
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •