Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Ventil justering yamaha tdm 900

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ne, så kan man ju inte resonera. Då skulle man aldrig tordas köpa en begagnad motorcykel.

    Köp bara och kör. Gnager det i bakhuvudet att nån skulle ha hoppat över en ventilkontroll, så låt en verkstad göra det. En kontroll behöver inte kosta supermycket. Det är när man måste börja byta shims det kan dra iväg.

    Att en hoj går bra behöver ju inte betyda att allt är sjyst. Är en ventil helt åt helsike så märks det inte. Har fått justera en hel del lågmilare(skruvventiler) där en ventil varit lite väl tajt. Inget som märks direkt, men.....gissar att det är många som kör med felinställda ventiler.
    "-den går ju bra"
    -"den tickar ju inte"

    Shims har ju en fördel. Man gör ventilkoll normalt va 2400:e mil. Yamaha har ju dessutom var 4000:e mil. Skruvventiler kollas oftast var 1200:e mil. Tror Suzuki har t o m var 600:e mil.
    Du har helt rätt.
    Gillar inställningen bara köpa och köra. Det är väl så att med okunskap kommer osäkerheten ( talar för mig själv nu) Man vill ju bara köpa bästa hojen i bästa skicket till minsta möjliga peng.

  2. #12
    Lägger till att kontroll av ventiler kostar 6060kr , då ingår det någon service. Utan service trodde han ca 5000kr. Om justering behövs tillkommer timpris.

  3. #13
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det som inte är så bra är om ventilspelet är tajtare än det ska vara, tvärtom är faktiskt inga problem. Att kolla ventilspelet borde inte vara så svårt oavsett om det är shims eller inte, då vet man i alla fall om shimsen behöver bytas.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #14
    Det är ju lite jobb med det. Ändå värderar inte folk en nyservad hoj.

    Länken som jag angav tidigare skulle väl det jag gjorde på hojen förmodligen kosta närmare 15000 än 10000 där du frågade. La ut hojen för 21900:-.....men inte fan var det nån som värderade servicen....bara skambud :-)

    Nåja, det beror ju på vad hojen du ska köpa kostar.

  5. #15
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    http://www.hojen.nu/forum/attachment...1&d=1472135077

    Här ser du intervallerna på service till en TDM 900.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Förgasar justering efter bytte av rör
    Av Yamahavirago1997 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 18:43
  2. Läckage runt ventil
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •