Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Välja hoj.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Välja hoj.

    Hejsan!

    Jag tog mckort nu i början av sommaren. Så är färsk med allt som hör mclivet till.
    Har en Kawasaki er6-f, men känner redan nu att d inte är riktigt min typ av hoj.

    Vill gärna ha en custom/glidare.
    Är inte så mycket för att ligga och pressa topphastigheter, utan vill mest ligga o finåka i skönt tempo.

    Har kikat runt lite och läst att Suzuki Marauder vz800 ska vara en hygglig förstahoj.
    Sprang på en häromdagen, men den kändes rätt liten? Jag är 1,80 lång.

    Eller en Yamaha Dragstar kanske?



    Alla tips och råd mottages gärna.

  2. #2
    Kommer att få mothugg. Mitt råd är att inte gå under 1300 cc då du köper en glidare. Det här tjatet om förstahojar hit och förstahojar dit som alla ska vara småkubikare är bara korkat. Man säger ju inte åt en nybliven bil-körkortsinnehavare att han/hon ska hålla sig under 1,5 l i motorvolym på sin första bil.

    Så satsa på en glidare på minst 1300 cc, du kommer att kunna hantera den precis lika bra och enkelt som en 800 eller 1100 kubikare. Glöm sen pratet om förstahoj och köp den hoj du vill ha...

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag kan inte glidarmarknaden särskilt bra. men jag har i vart fall lärt mig en sak....
    Provkör! Provkör! Provkör! Testa allt möjligt i glidarväg hos dina lokala mc-handlare. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig.

    Sen kan du självklart få tips och förslag från någon här på forumet om lämpliga modeller att provköra. Viktigt då att du anger någon form av budget för din nya hoj. Ny? Gammal? Lite dyrare? Billig? ..osv! Svaren kan bli väldigt olika beroende på budgetram. En ny Yamaha Bolt eller Kawas lilla 650? Eller någon äldre kromhoj? Finns massor av hojar därute!
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-08-13 klockan 10:02.

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kommer att få mothugg. Mitt råd är att inte gå under 1300 cc då du köper en glidare. Det här tjatet om förstahojar hit och förstahojar dit som alla ska vara småkubikare är bara korkat. Man säger ju inte åt en nybliven bil-körkortsinnehavare att han/hon ska hålla sig under 1,5 l i motorvolym på sin första bil.

    Så satsa på en glidare på minst 1300 cc, du kommer att kunna hantera den precis lika bra och enkelt som en 800 eller 1100 kubikare. Glöm sen pratet om förstahoj och köp den hoj du vill ha...
    Ja, och mothugget kommer direkt. Från en som tycker att mindre hojar kan vara charmigt.

    Det är ju inte säkert att "glidarhoj" måste innebära en biffig sak på 350 kg. Det finns ju nättare maskiner som också kan vara trevliga att tuffa omkring med.

    Sen så har du förstås en poäng. Med rätt hoj så märks kilona mest vid lågfartsmanövrar, vända, backa, parkera etc. Väl ute på rull är det mindre skillnad.

    Så, kentaj86, nu har du fått ett argument för att köpa en stor hoj, och ett som säger "inte nödvändigtvis". Så ut och provkör med dig nu och kom fram till vad du gillar/prioriterar!

  5. #5
    Jag säger som TMax500 provkör jag körde glidare först men ryggen gillade det inte, tänk dig att sitta på en pall med benen framför dig ett par timmar för det är precis så som man sitter. Kolla på en Honda transalp, suzuki V-Max eller en Kavazaki Vesys, typ. En hoj där benen är rakt ner för du har betydligt bättre koll och känsla och man orkar mycket mer. Nu är detta min syn så åter igen provkör handla inte men ögonen utan den känsla du får vid provkörning.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2016-08-13 klockan 17:28.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Köp med hjärtat och inte med hjärnan.

    Det är nog det enda rådet jag kan ge
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tack för svaren!

    Ska åka och kika på lite hojar. Känns som man kan göra ett bra klipp nu när sommaren börjar lida mot sitt slut.

    Har surfat runt lite och fastnat för denna..
    https://www.blocket.se/stockholm/Yam...=11&w=1&last=1

    Är lite mitt stuk som jag skulle vilja ha. Sen är priset något min plånbok gillar.

    Jag vet självklart att jag måste provköra för att vara hundra på om den verkligen passar för just mig.

    Hoppas någon här på forumet har kanske själv haft en sådan eller har provkört?
    Som kan skriva ner lite plus- och minus om denna hoj.

  8. #8
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av kentaj86 Visa inlägg
    Tack för svaren!

    Ska åka och kika på lite hojar. Känns som man kan göra ett bra klipp nu när sommaren börjar lida mot sitt slut.

    Har surfat runt lite och fastnat för denna..
    https://www.blocket.se/stockholm/Yam...=11&w=1&last=1

    Är lite mitt stuk som jag skulle vilja ha. Sen är priset något min plånbok gillar.

    Jag vet självklart att jag måste provköra för att vara hundra på om den verkligen passar för just mig.

    Hoppas någon här på forumet har kanske själv haft en sådan eller har provkört?
    Som kan skriva ner lite plus- och minus om denna hoj.
    Testa och se om det känns bra, jämför gärna med en utan fotplattor. Har testat en custom med fotplattor och insåg att det inte var min melodi. Men vi är olika.
    Testa olika modeller så hittar du den som är bäst för dig, och köp med hjärtat.

  9. #9
    Köper du inte för dyr så går det sälja den vidare om du märker att det inte faller i din smak ;-)

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    mora
    Inlägg
    28

    intruder

    Självklart skall du ha en lite större maskin. Själv har jag en intruder 1400. Det är helt underbart vrid i den. Går ej att jämföra med en 800. Blir mopedkänsla med 800 efter ett tag. Och det med att dom är tyngre tycker jag bara är positivt. Går mycket stabilare efter vägen. Särskilt vid möten av tunga fordon. Satsa på en stor motor. Du kommer inte att ångra dig

Liknande ämnen

  1. välja däck
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 07:34
  2. Hjälp att välja hoj
    Av Anna93 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 15:44
  3. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  4. Välja custom?
    Av nikason i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 20:14
  5. Hjälp med att välja hoj med abs
    Av moses i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •