Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sönderbrända brallor!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Sönderbrända brallor!

    Hej alla positiva hojåkare!

    När jag sätter fram vänsterfoten på det framflyttade fotstödet på min Intruder Vs 800 så har jag bränt hål på vänster byxben p.g.a. att byxbenet tar i (fladdrar?) emot avgasröret. Funderar på att linda in avgasröret med avgasbandage. Någon som har något bättre förslag till åtgärd? Kan tillägga att på en originalhoj är det enligt mitt tycke mindre snyggt med avgasbandage. Hade den varit i bobberutförande hade saken varit en annan!

    /BosseN

  2. #2
    Sök på värmeskydd MC så hittar du nog något som passar.
    Jan-Olov

  3. #3

  4. #4
    Värmeskydd ev läder på byxbenet

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9
    Okej! Tack för svaren. Ska kolla upp vad/viket alternativ som är lämpligast i mitt fall och om min privata sömmerska ska/måste inkallas för att förstärka med en bit läder. Vet dock inte hur lädret klarar värmeutvecklingen från avgasröret. Kanske också problematiskt vid tvätt med läder. Enklast kanske ändå är med en fastskruvad plåt enligt vad Pentti01 föreslår. Ska försöka undersöka vilka diametrar som gäller. I mitt fall mätte jag upp ytterdiam. till c:a 51mm. Kan variera då det är radier på röret nästan överallt.
    Tack i alla fall för de tips för åtgärd som erhållits.

    /BosseN

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av n73r Visa inlägg
    Värmeskydd ev läder på byxbenet
    Min erfarenhet av läder och värme är att det krullar ihop sig något alldeles fruktansvärt. Provat några gånger med att lyfta heta grejor med handskar och dom blir många storlekar mindre i en faslig fart. (hett läder runt fingrarna är inte kul!) Antar att samma sak kan hända även på benen.

    Förslår värmesköld. Finns som standarddel till vissa scramblermodeller, förslagsvis Triumph eller gå på Pentis idé.
    Ove

  7. #7
    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/o...9-44/sida.html
    Nere på den sidan finns de lite fräckare modeller ;-)

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Vad är det för byxor du har? Själv så kör jag med kevlarjeans och de tål värmen från mitt avgassystem bra.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Vad är det för byxor du har? Själv så kör jag med kevlarjeans och de tål värmen från mitt avgassystem bra.
    Mina byxor heter "Oracle" och är köpta hos Handelsboden. Ett alternativ kan kanske vara att skaffa kevlarjeans i stället.
    Tack för tipset!

    /Bosse N

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •