Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Första vurpan..

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33

    Första vurpan..

    Jag gjorde mig ett ärende till stugan, kolla så båten flyter och att sjön ligger kvar..
    Mest för att få en anledning att köra en sväng :-)

    I en rondell skulle dom tydligen laga vägsprickor och hade lagt ut en massa smågrus och det ville sig inte bättre än att jag la omkull. Det gick inte fort alls men tydligen tillräckligt.
    Det gick bra men hojen fick lite repor. Jag hade skyddskläder och fick bara något blåmärke och en lite stukad stolthet.
    Ringde försäkringsbolaget som säger att om det var grus så var det inte mitt fel och jag skulle slippa självrisken om jag skickade bilder på gruset. Jag åker dit för att ta bilder men då är det en traktor som sopar bort allt grus.. Jag tog bild på traktorn, den är ju där av en anledning tänkte jag. Hoppas dom godkänner det som "bevis".

    Att jag är en orutinerad förare kanske spelade in, men skönt att det gick såpass bra ändå och jag hoppas jag lärt mig något.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Trafikverket kundtjänst: 077 192 1921.

    Ring och tala om om det ligger grus på vägen. Det skall skyltas innan man kommer till det grusade vägpartiet och gruset skall som regel vara bort inom 24 timmar, i undantagsfall 48 timmar. Entreprenören har skrivit på ett avtal med TrV och SKALL sköta sina åtaganden annars är det avtalsbrott.

    Dessvärre är det lika över hela landet. Jag har varit i kontakt med kundtjänst 2 ggr på en vecka och skyltar kom ut på den väg jag ringde om första gången. Det blev inte sopat inom rimlig tid + att jag hade upptäckt en väg till grusig och oskyltad så då blev det ett samtal till.

    Jag tror inte entreprenörerna äger sopvalsar utan hänvisar till att trafiken ska ta bort gruset. Rent nys - dom ska följa dom regler som dom accepterat.
    Ove

  3. #3
    Men att följa reglerna kostar pengar, så därför skiter dom i det. Det är bara pengarna som styr därför låter TrV entreprenören besiktiga sina egna jobb och då är allt utmärkt.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Men att följa reglerna kostar pengar, så därför skiter dom i det. Det är bara pengarna som styr därför låter TrV entreprenören besiktiga sina egna jobb och då är allt utmärkt.
    Du har rätt - så är det. Men om alla vi som använder vägarna ringer och säger ifrån om allt som är fel så måste väl t.o.m TrV vakna upp och göra något. Bra om vi är lite pålästa om det vi klagar på för det är inte säkert att kundtjänshandläggaren vet vad som gäller.
    Ove

  5. #5
    Blir väl lätt så då man lägger ut vägarbeten på privata entreprenörer där billigast vinner anbudet. Man klagar lätt på statliga verk men det gamla vägverket med egna maskiner och anställda vägarbetare var betydligt effektivare än det nuvarande entreprenadsystemet.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Blir väl lätt så då man lägger ut vägarbeten på privata entreprenörer där billigast vinner anbudet. Man klagar lätt på statliga verk men det gamla vägverket med egna maskiner och anställda vägarbetare var betydligt effektivare än det nuvarande entreprenadsystemet.
    Som sagt, när profiten styr så kommer annat ibakgrunden.
    Kommer ihåg min första riktiga vurpa. Det var i en kurva på hård grusväg där det hade kommit ut lösgrus som var runda korn som ärtor ungefär. Platt fall. För flera år sedan, snabelgrus i en tvär kurva, körde ganska sakta och lade hojen på sidan. Inga skador som tur var.
    Håll kollen på snabelgruset. Det är alls ingen garnti att om du kommer från en mindre väg att det finns varningsskylt där.

  7. #7
    Vad trist, men bra att du klarade dig! Hur gick försäkringsärendet, godtog dem bilen på traktorn som sopade bort gruset?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Allt på hojen går att ersätta så bra det gick bra med dig , hoppas försäkringen godkänner din bild på den sopande traktorn ..

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Jodå, jag klarade mig bra.
    Jag hade inga problem med försäkringsbolaget, hojen är lagad och jag fick ersättning för kläder och hjälm.
    Försäkringsbolaget har tydligen inget med lösgruset/den sopande traktorn att göra utan där fick jag vända mig till trafikverket. Redan när jag anmälde det så sa dom att det var lång handläggningstid och jag har inte hört något än.

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Con Visa inlägg
    Jodå, jag klarade mig bra.
    Jag hade inga problem med försäkringsbolaget, hojen är lagad och jag fick ersättning för kläder och hjälm.
    Försäkringsbolaget har tydligen inget med lösgruset/den sopande traktorn att göra utan där fick jag vända mig till trafikverket. Redan när jag anmälde det så sa dom att det var lång handläggningstid och jag har inte hört något än.
    Frågan är väl om trafikverket vill stå för din självrisk ?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  3. Första hojarna
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 21:05
  4. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06
  5. Första vurpan
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •