Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Ljud

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Ljud

    Eftersom hojarnas ljudbild varierar i det oändliga beroende på konstruktion och handhavande,
    kanske vi kan reda ut en del begrepp här.
    Det är ju hörarens ljudbild som avgör vad som är olud eller välljud. Man kan då inte vara spydig och mena att det man själv hör är helt fel. Sedan finns det ju begränsningar i decibel som då kan mätas.
    Ljud är som ogräs. Fel ljud på fel plats är ett oljud. Ett ogräs är ju en ört på fel ställe.
    ( Själv gillar jag skarpt maskrosen. Finns det någon så vårfin och som är en sådan jäkla överlevare.? OT )
    Olika personer upplever ju samma ljud på olika sätt. Vad är då rätt eller fel?????

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Håller med Olle om att ljud på fel plats och fel tillfälle är ett otyg. Hög musik när man vill äta ute på en restaurang i lugn och ro är ett exempel, ett annat är när man njuter av friden och det kommer motorcyklar eller bilar och väsnas mer än vad som är nödvändigt.

    Det finns en uppfattning om att nöjesfordon ska låta - varför? För att den som väsnas njuter av det skall några tusen efter vägen acceptera att bli störda, kossor och hästar skenar i hagarna, barn håller för örona och gråter. Jag tycker att raka rör är ett otyg och ser gärna att Farbror Blå har med sig bullermätare och kan ge körförbud på plats om det blir för mycket.

    En myt - "Lout pipes save lives". Bara om dom är riktade framåt - möjligen....

    För övrigt är jag en snäll gubbe, om jag inte blir störd...
    Ove

  3. #3
    Nä håller inte med Ove !
    Med ditt resonemang ska man förbjuda tung trafik !
    Lastbilarna har skrämt upp fler djur en någon MC
    Är det något som ska förbjudas så är det alla bensin gräsklipparna
    Senast redigerat av Intruder den 2016-07-02 klockan 21:11.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Nä håller inte med Ove !
    Nä, jag vet, många som inte gör det. Min mening...

    Med ditt resonemang ska man förbjuda tung trafik !
    Lastbilarna har skrämt upp fler djur en någon MC
    Tror jag knappast men det är möjligt. Skillnaden är att lastbilen är inte ett "nöjesfordon" men kan bullra och skramla en hel del. Inte mycket att göra åt i vissa lägen. Och jag menar hojar som väsnas extremt..

    Är det något som ska förbjudas så är det alla bensin gräsklipparna
    Där håller jag med när det gäller såna som knattrar omkring på gräsmattorna i tid och otid.
    Ove

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nä, jag vet, många som inte gör det. Min mening...



    Tror jag knappast men det är möjligt. Skillnaden är att lastbilen är inte ett "nöjesfordon" men kan bullra och skramla en hel del. Inte mycket att göra åt i vissa lägen. Och jag menar hojar som väsnas extremt..



    Där håller jag med när det gäller såna som knattrar omkring på gräsmattorna i tid och otid.
    Håller med, Briggs&Stratton klippare med utbytt till bullerrör bör vara minst 6 mån gräsklippningsförbud.
    Jan

  6. #6
    Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)
    Säg inte det, när jag besöker grabben i Malmö så inte är det trevligt med dessa maskiner ned öppna rör som kör fram o tillbaks och man försöker sova. Det är inte nödvändigt att dra så förbaskat nattetid när folk försöker sova. Bristande hänsyn.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Säg inte det, när jag besöker grabben i Malmö så inte är det trevligt med dessa maskiner ned öppna rör som kör fram o tillbaks och man försöker sova. Det är inte nödvändigt att dra så förbaskat nattetid när folk försöker sova. Bristande hänsyn.
    Hänsyn är en bristvara Jan-Olov.
    Jan

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)
    Kan så vara att man inte dundrar runt så mycke för jag skulle själv inte stå ut så länge med avgasljud ekande i hjälmen. Men det är många så det blir ändå en del del buller.

    Nyss körde 2 mc förbi på ena sidan huset och eftersom jag var ute hörde jag det susande ljudet från väldämpade motorer och strax efter kom en annan med raka rör på landsvägen 200 meter bort - gissa vilken som lät mest.. Det var ett sk. "skönt ljud" från en V-twin, troligen av amerikanskt märke av det fula plattrandet att döma.
    Ove

  10. #10
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Trevligt att denna tråd har skapats, här kan vad som är ljud eller oljud komma fram.
    Lycka till med diskussionen.

Liknande ämnen

  1. Härlig ljud
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-14, 16:53
  2. Ljud som ger välbehag
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2016-01-13, 00:38
  3. Gött ljud?
    Av Rebell i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 07:54
  4. Inspelning av ljud
    Av Gert i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 19:38
  5. ljus och ljud
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •