Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 77

Ämne: Xj750 startar inte.

  1. #1

    Xj750 startar inte.

    Tjenare gänget.

    vart och köpte en Yamaha XJ750 Seca här om dagen.
    och jag får fan ta mig inte igång den.

    jag har

    * Kontrollerat och rengjort tändstiften. Alla är i gott skick och ger gnista
    * Tömt och rengjort tanken samt tillsatt ny bensin.
    * Satt in motorcyklen i värmegarage
    * Nytt batteri


    Den har stått kallt en längre tid.

    Den tänder bra på start gas, men dör lika snabbt igen. snurrar på bra annars....

    förra ägaren ska ha storservat den förra året, med bl.a. syncning av förgasare med mera.


    Jag har personligen aldrig skruvat på motorcyklar tidigare, men har lite erfarenhet ifrån bilar.
    Jag antar även att den inte får bensin? (eftersom den tänder på gasen)

    förslag på hur jag felsöker vidare?

  2. #2
    1. Börja med att tömma förgasarna. Finns säkert en skruv i botten på gasarna för detta ändamål.
    Kolla att det kommer bensin, inte vatten.
    2. Står soppakranen i rätt läge? "Res" ska alltid funka. Vill du jobba mera, mont en lång slang på vakuumsidan på kranarna och sug, då ska det komma soppa ur (den från gasarna lossade) bensinslangen..
    3. Finns det bränslefilter? Kolla...

    Tror att något av detta hjälper dig.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    1. Börja med att tömma förgasarna. Finns säkert en skruv i botten på gasarna för detta ändamål.
    Kolla att det kommer bensin, inte vatten.
    2. Står soppakranen i rätt läge? "Res" ska alltid funka. Vill du jobba mera, mont en lång slang på vakuumsidan på kranarna och sug, då ska det komma soppa ur (den från gasarna lossade) bensinslangen..
    3. Finns det bränslefilter? Kolla...

    Tror att något av detta hjälper dig.

    ok,ska tillbaka till garaget senare ikväll, så ska kolla efter sådana draneringsskruvar

    har nog testat på alla lägen däremot såg jag att vakumslangen hade torkat och stelnat, och håller nog inget vakum. så ska se ifall man kan köpa en ny imoron.

    finns inget filter.

  4. #4
    Du kan ju också ha en dräneringsskruv lös och mixtra med kranen och se om det kommer soppa..

    Av dina symptom, nog verkar det bensinbrist..

  5. #5
    tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Berget Visa inlägg
    tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..
    Kryss eller spårskruv?
    Tag lämplig mejsel, applicera och knacka försiktigt på mejseländen.med en hammare.
    Förvånansvärt ofta lossnar skruvarna då.
    Ev kan lite rostspray hjälpa till.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kryss eller spårskruv?
    Tag lämplig mejsel, applicera och knacka försiktigt på mejseländen.med en hammare.
    Förvånansvärt ofta lossnar skruvarna då.
    Ev kan lite rostspray hjälpa till.
    det har nog varit enspårskruv, men ser ut som ett kryss idag.
    ska testa det i morgon

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Berget Visa inlägg
    tog en titt på dräneringsskruvarna precis. de är i rätt dåligt skick, någon tidiare ägare har nog varit på dom med fel mejsel... så de kommer jag nog inte få av..

    Annars kan du testa att borra ett mindre hål i skruvskallen och sedan knacka in för hålet ett lite för stort bits Ala torx..

    Läste inte hela tråden.. Det är ganska känsliga förgasare på dom där , så troligt är att du behöver plocka av dem och genomföra grundlig rengöring..








    //Janne

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=jrutgers;105063]Annars kan du testa att borra ett mindre hål i skruvskallen och sedan knacka in för hålet ett lite för stort bits Ala torx..

    Läste inte hela tråden.. Det är ganska känsliga förgasare på dom där , så troligt är att du behöver plocka av dem och genomföra grundlig rengöring..







    Eftersom förgasarna är känsliga för smuts och avlagringar som kan vara svåra att få bort brukar det hjälpa med STP i tanken, men när hojen inte startar pga. soppabrist kan det ju vara så enkelt som att nålventilerna fastnat pga. pålagringar. Om du får isär förgasarna så plocka ner dem i småbitar och tvätta dem i STP rengöring. Låt dem gärna ligga över natten. Tvätta i en skvätt bensin, renblås och förgasarna bör funka igen. Kolla noga att ingenting sitter kvar i munstyckena.


  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Dubbelkolla kranen från tanken också så att det verkligen kommer bensin fram till förgasarna.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Startar inte
    Av Jonathan i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  2. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  3. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  4. CBR 600 f2 startar inte
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 08:26
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •