Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny app kan ge billigare försäkring

  1. #1

    Ny app kan ge billigare försäkring



    Ny app kan ge billigare försäkring
    Bilsport & MC lanserar 'SMart Mc! - Sveriges första app som kan ge rabatt på din
    motorcykelförsäkring.

    Genom att aktivera appen när du kör analyseras ditt körbeteende med hjälp av
    mobil teknik. Ett lugnt och säkert körbeteende kommer att ge dig rabatt på din
    försäkringspremie kommande försäkringsår.

    - Vi vet att det finns många motorcyklister som är ansvarsfulla i trafiken, kör
    på ett lugnt och säkert sätt samt följer hastighetsbegränsningarna. Dessa kunder
    vill vi premiera!

    Genom att premiera dem som håller gällande hastighetsbegränsningar
    uppmuntrar vi också till ett lugnare trafiktempo.


    Läs mer här
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Zzzzzzz

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  3. #3
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Hurra!!

    Snart har jag väll en jävla satellit som övervakar precis allt jag gör!

    Blir fan bara värre och värre....

    så vi kör en sann klassiker "Det var bättre förr"
    Senast redigerat av fishbone den 2016-06-29 klockan 22:49.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  4. #4
    Jag kanske ska teckna en sån försäkring och be farsan använda appen i mitt namn när han kör sin bil? Eller så kör jag 100 mil lugnt per säsong och resten med appen avstängd? Alternativt stänga av appen när jag vill gasa? Hur fan har sopprötterna tänkt sej det här? Hoppas bara att inte resten av bolagen hakar på. Dom som inte vill bli spårade men ändå kör lugnt blir straffade med en dyrare försäkring!

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Fungerar väl ungefär som en färdskrivare på lastbilar, är ju inget problem om det är gps i telefonen.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Fungerar väl ungefär som en färdskrivare på lastbilar, är ju inget problem om det är gps i telefonen.





    OK appen håller ju reda på var du kör och hur fort det går, via GPS. Har du kört för fort, så registreras det. Frågan är då om myndigheterna kan få tillgång till appens minne??
    Körningen måste ju lagrs någonstans för att du skall komma åt ev. rabatt.
    Frågan är om detta är ett sätt att komma åt den enskilde och att Trafikverket ligger bakom. ????
    Tror inte på att försäkringsbolagen avstår från att tjäna pengar, ligger nog något annat bakom.

  7. #7
    Nej jag avser inte att skaffa appen ska någon kolla mig så får någon göra det på platts. Dess utom går det säkert att hacka mobilen för att få samma uppgifter men det ämnar jag inte hjälpa till med.
    Jag anser att jag kör ganska omdömmesfullt men vist gasar jag på ibland.
    Jan-Olov

  8. #8
    Off topic!!!!!!
    Ärligt talat så är det väl ganska överdrivet att känna sig övervakad av just denna app och mena att statsmakterna ligger bakom. Det är så mycket annat som övervakar oss dygnet runt så en sådan app behövs knappast. Det enda som sätter stopp för statsmakterna att övervaka oss dygnet runt är lagstiftningen och inte tekniken. Tyvärr så går privata bolag runt lagstiftningen med så kalla avtal som är det finstilta man aldrig läser.

    Så fort vi slår på mobilen kan vi spåras efter vilken mast som tar upp den starkaste signalen. Telefonen pingar ju hela tiden närmaste mast och finns det tre master som tar emot signalen blir positionen väldigt exakt. Vet att det används för att leta efter förvunna personer och har räddat livet på många människor.
    Använder man bankkort så kan man också spåras.
    Lämnar man in bilen på service så är jag övertygad om att en hel del data om hur man kört och ev också var laddas upp i fabrikens dator samtidigt som uppdateringar installeras i bilen. Moderna premiumbilar är ju dessutom ständigt uppkopplade mot nätet idag.

    Använder man fb eller Insta med platslokaliseringen påslagen så kan vilken hacker som helst ta reda på exakt vilken gata man befinner sig på i realtid.
    Vet ni förresten att om ni delar bildbiblioteket i eran telefon med Facebook eller Insta så skriver ni över rättigheterna till bilderna till Facebook. Det står i det finstilta som man som sagt aldrig läser. Därför använder polisen inte mobilkamera för att fotografera vid brottsutredningar om den enskilde polisen inte har kunskap om hur man slår av delningen.
    Jag har varken instagram eller Facebook installerat på min telefon och har inte heller kopplat upp den till molnet, iCloud, för mina bilder på min familj är min privata egendom.

    Söker ni på IS, ISIS eller islamiska staten på google t.ex. så loggas garanterat erat IP nummer i en stordator någonstans. Alla mail ni skickar kan garanterat läsas av någon stormakts underrättelsetjänst.
    Vi är alltså redan nu övervakade varenda sekund av våra liv. Ska vi slippa det är det bara att skrota mobilen och datorn, betala kontant, säga upp hemförsäkringen, köpa en Volvo 240 och serva själv, aldrig flyga och undvika platser med övervakningskameror. Undvik också vägar med fartkameror för dom kan ställas in att fotografera varenda bil som passerar. Risken att bli paranoid är alltså ganska så stor om man är lagd åt det hållet.

    Kort och gott så är nog inte trafikverket den stora aktören i övervakningsvärlden.

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Övervakning? Hur skulle man kunna bevisa för ett försäkringsbolag att man kör varsamt utan något som kan bevisa det??






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Övervakning? Hur skulle man kunna bevisa för ett försäkringsbolag att man kör varsamt utan något som kan bevisa det??






    Mobilen ser var du är hur fort du kör hur du drar på även hur hårt du bromsar. Så vist kan du kollas med hjälp av mobilen.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Mc försäkring
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 09:17
  2. Vita däcksidor - ett billigare alternativ
    Av Knarr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 22:27
  3. Försäkring
    Av honda500 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 11:21
  4. försäkring
    Av engström67 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 21:39
  5. Försäkring och försäljning?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 06:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •