Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Hjälp, MC startar inte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    7

    Hjälp, MC startar inte

    Hej.

    Jag önskar få lite tips om vad jag ska felsöka. Jag har en Suzuki VL800 -04 (elstart) som inte startar. Har precis bytt batteri och jag får samma fel. Har testat starta både med full, halv och utan choke.
    Jag har spelat in hur det låter när jag försöker starta, se länk (obs enbart ljud): https://vid.me/ogyd

    Hjälp och tips mottages tacksamt då jag är novis inom MC =)

  2. #2
    Kola sidostödet brytaren där. Dödarknappen.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2016-08-07 klockan 22:19.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Motorn går runt men gör inga försök att tända.
    Kolla först så bränslekran etc är på.

    Vidare.
    Två saker behövs för att tända. Bränsle och gnista. Första felsökningen är och kontrollera vad som saknas. Gnista eller bränsle.

    Gnista - Ta loss tändstift. Med kabeln på stiftet så lägg an mot motor/chassi så stiftet jordas. Håll något isolerande mellan hand och stift/kabel så det inte kittlar så mycket ;-). Prova och starta och se om det blir gnista.

    Bränsle - Ta bort luftfiltret. Medan du provar att starta spruta in startgas. Hostar den och/eller gör startförsök har du gnista och felet ligger på bränsle.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    7
    Tack för svar
    Ska testa imorgon...återkommer

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Eller som min dotter missat,, ; hon hade råkat vrida om"dödar-knappen",,,,

  6. #6
    Jepp, kolla dödarknappen först. Tror att alla gjort det misstaget någon gång...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Dödarknappen brukar väl även döda startmotorn?
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    7
    Har kollat dödarknappen och det är inte den. Provade att spruta in lite startgas vilket gjorde att den började puttra lite 1-2 sekunder (men höll inte igång). Verkar alltså kunna utesluta gnista/elfel? Fick tips av en kollega att blåsa i bränsleslangen om det torkat/klumpar igen för att få igång bränsletillförseln.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av suzukivl800 Visa inlägg
    Har kollat dödarknappen och det är inte den. Provade att spruta in lite startgas vilket gjorde att den började puttra lite 1-2 sekunder (men höll inte igång). Verkar alltså kunna utesluta gnista/elfel? Fick tips av en kollega att blåsa i bränsleslangen om det torkat/klumpar igen för att få igång bränsletillförseln.
    Verkar bli dags för undermedlet STP.
    Verkar som onm du har fel på bensintillförseln. Kan vara många orsaker. Det troliga är nog att du har någon beläggning någonstans. För att STP skall verka så måste det ju kunna rinna igenom. Antar du har förgasare. Finns oxå en möjlighet att det filter som sitter på bensinkranen inne i tanken kan vara tät. Lossa slangenfrån kranen och kolla. Har du vacuumstyrd kran, kolla att slangen är absolut hel. Om det är något läkage, så släpps ingen soppa förbi. Kolla det först. Om du har bottenskruvar på förgasarna, öppna dem och kolla att soppan rinner igenom. Har du soppa fram till förgasarna och inget rinner igenom, så kärvar nog nålventilerna.
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-08-09 klockan 08:31.

  10. #10
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Verkar bli dags för undermedlet STP.
    Verkar som onm du har fel på bensintillförseln. Kan vara många orsaker. Det troliga är nog att du har någon beläggning någonstans. För att STP skall verka så måste det ju kunna rinna igenom. Antar du har förgasare. Finns oxå en möjlighet att det filter som sitter på bensinkranen inne i tanken kan vara tät. Lossa slangenfrån kranen och kolla. Har du vacuumstyrd kran, kolla att slangen är absolut hel. Om det är något läkage, så släpps ingen soppa förbi. Kolla det först. Om du har bottenskruvar på förgasarna, öppna dem och kolla att soppan rinner igenom. Har du soppa fram till förgasarna och inget rinner igenom, så kärvar nog nålventilerna.
    Kranen är det första jag skulle kolla. Speciellt vakumslangen.
    Del i felsökningen om du inte hittar tydligt fel är att koppla förbi tank och kran....ta loss bränsleslangen från kranen. Antingen borra litet hål i en petflaska eller plastburk och tvinga in slangen (hålet skall vara dimensionerat att slangen tätar men inte trycks i hop) eller en liten tratt i tryckt i slangen. Fyll på med lite bensin och prova starta.
    Senast redigerat av Linnex den 2016-08-09 klockan 10:11.

Liknande ämnen

  1. Hjälp min harley startar inte
    Av bikersussi i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 13:50
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  3. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26
  4. Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 17:07
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •