Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Fjolligt,,,?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Min idé om båt är tillräckligt liten,tillräckligt grundgående och väderskydd + okanterlig.

    Förr, när jag seglade en hel del for vi oftast ut när det var skitväder för då blev det bara bättre och vi kom hem med fint väder i minnet. Kan man hitta en lugn och fin vik där man kan segla rakt upp i land - rulla ut sovpåsen och ha det skönt utan att ha sällskap av ett gäng partybåtar så är jag nöjd. Lätt om man har ett djupgående på lite drygt 20 cm.

    https://www.youtube.com/watch?v=R7dziswouKA

    Båten på videosnutten är byggd av en tant i medelåldern som bara snott ihop en enda båt förut, alltså en vanlig amatörbyggare. Tycker att hon har gjort det bra vad man kan se på filmerna.

    Kostnad om jag skulle bygga en beräknar jag till mellan 30 - 40.000 kr.
    Ove

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    En trissjolle har jag länge varit sugen på; inbillar mig att jag skulle kunna lära mig segla med en sådan, trots att jag är en riktig landkrabba,,?
    Klart du kan! Segla är skitenkelt -> jättesvårt beroende på vilken nivå du vill segla på. Samma som med mc, vill du köra som Rossi måste du träna från 5 års ålder men vill du köra för ditt nöje så är det betydligt enklare.

    Segla från A till B är inte så svårt tekniskt men det är inte fel att ta det lugnt i början och lära sig sjövett och navigation, viktigt även i en liten båt. Vatten är farligt i för stora doser.

    Kan man få ihop en modell så att den ser snygg ut och funkar så klarar man att öka upp storleken till skala 1/1.
    Ove

  3. #13
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan man få ihop en modell så att den ser snygg ut och funkar så klarar man att öka upp storleken till skala 1/1.
    Nja, det törs jag inte ge mig på,, Men att skaffa trissjolle eller liknande , den drömmen lever kvar

  4. #14
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Trissjollen är en idealisk båt. Passar både nybörjaren som seglar utan fock och den som vill jobba lite ev. sätta upp spinnakern och plana. Att den tillverkats i ca 7000ex är ett bevis på en lyckad modell och gör att det finns gott om billiga "övergivna" för några tusenlappar.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen.
    Ove

  6. #16
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen.
    Lägg ut en bild om det blir köp!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen.
    Du är välkommen till Borgvik med den.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Lägg ut en bild om det blir köp!
    En sån som är på videosnutt i inlägg 11.

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du är välkommen till Borgvik med den.
    Hur hög är bron i Grums, tror den går under 4 meter? Äh skit samma - det är ju bara att ta ner masten en stund om det är för lågt...
    Ove

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Nja, det törs jag inte ge mig på,, Men att skaffa trissjolle eller liknande , den drömmen lever kvar
    Behöver inte vara en dröm, tittade i Blocket och Trissjollar finns från 1.500:-. Sen finns det andra typer som Askeladden t.ex. billiga dom också. Köparens marknad...
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •