Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Däckbalansering.

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Däckbalansering.

    Har de senaste 2 gångerna vid däckbyte upptäckt att det inte suttit några vikter på fälgen.
    Är detta vanligt ? Jag har i alla fall fått lägga på vikter vid däckmontering,,
    Har jag förresten gjort rätt ; monterade däck med rödmarkering vid ventilen ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Har de senaste 2 gångerna vid däckbyte upptäckt att det inte suttit några vikter på fälgen.
    Är detta vanligt ? Jag har i alla fall fått lägga på vikter vid däckmontering,,
    Har jag förresten gjort rätt ; monterade däck med rödmarkering vid ventilen ?
    Om däcken är balanserade och det inte finns vikter så är det ju OK.
    Jag brukar både montera noch balansera mina däck själv. En sak jag märkt, är att ju grövre däck ju sämre balans i dem. Monterat flera däck typ Anakee där de varit bra och inte behövt balanseras.
    Har aldrig tänkt på något rödmärke.

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ok. Det var bara en fundering. Jag balanserar också hjulen själv och har alltid behövt lägga på vikter.
    Nu senast räckte det med 10gram.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ok. Det var bara en fundering. Jag balanserar också hjulen själv och har alltid behövt lägga på vikter.
    Nu senast räckte det med 10gram.
    Har råkat ut för sk. kängurudäck, dels vid egen montering och vid andras. Gäller att inte snåla med däckpastan vid monteringen.
    Ett tips för den egna är att då däcket är lossat på ena sidan, trycka in det lite och smörja på pastan innan avkrängningen. Mindre risk att fälgen skadas då.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Har du märkt att en del däck är svårare att kränga av/på ?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Har du märkt att en del däck är svårare att kränga av/på ?
    O,ja. Kan vara en väldig skillnad. Anakee 3 verkar vara lite jäkliga En del endurodäck är lätta och en del svåra. Sedan märks det ju om det är runt nollan eller 20+. Jag har ju bara slangdäck, så det blir ju lite puligt med 21" framdäck, speciellt om man använder den tjockare innerslangen.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    mora
    Inlägg
    28

    balansera

    I dom flesta fall måste det balanseras.
    Är ytterst få gånger som jag vart med om att inte behöva balansera. Men se till att däcket kryper ut riktigt runt hela och använd rätt däckpasta.

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jodå; däcket sitter på plats, balanserat o riktat .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •