Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Lösning på tankmätare

  1. #1
    Medlem Lådmans avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    7

    Lightbulb Lösning på tankmätare

    Hej alla vårglada!

    Jag äger en förjävla fin Bobber byggd på en Yamaha XVS650 och är nöjd med allt förutom att jag har inte den blekaste på hur jag ska få till en tankmätare.

    Har suttit och funderat på om det går att få in någon indikator som börjar lysa när det är låt säga 5 l soppa kvar exempelvis men blir inte klokare för det.

    Förlitar mig på att någon av er sitter på en genilösning
    Senast redigerat av Lådman den 2016-04-07 klockan 23:05.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Vet inte om det är möjligt , men kanske sätta fast en givare under tanklocket om du inte vill göra åverkan på tanken ? Finns ju flera sätt att montera den och koppla in på mätare.
    Annars kanske det enklaste är att montera den bredvid och dölja det hela med en "tanklocks-attrapp" ?
    På min hoj sitter en sådan här monterad på ovansodan av tanken:

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Lådman Visa inlägg
    Hej alla vårglada!

    Jag äger en förjävla fin Bobber byggd på en Yamaha XVS650 och är nöjd med allt förutom att jag har inte den blekaste på hur jag ska få till en tankmätare.

    Har suttit och funderat på om det går att få in någon indikator som börjar lysa när det är låt säga 5 l soppa kvar exempelvis men blir inte klokare för det.

    Förlitar mig på att någon av er sitter på en genilösning
    Först en fråga. Vad vill du med mätaren? Är det för att få till en mätare?
    Saknar du reservtank?
    Kan du tänka dig att göra åverkan på tanken?

  4. #4
    Medlem Lådmans avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Vet inte om det är möjligt , men kanske sätta fast en givare under tanklocket om du inte vill göra åverkan på tanken ? Finns ju flera sätt att montera den och koppla in på mätare.
    Annars kanske det enklaste är att montera den bredvid och dölja det hela med en "tanklocks-attrapp" ?
    På min hoj sitter en sådan här monterad på ovansodan av tanken:
    Hmm ja en givare i tanklocket hade ju varit en enkel och bra lösning. Dum fråga men hur är den kopplad på din hoj, upp till en mätare?

  5. #5
    Medlem Lådmans avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Först en fråga. Vad vill du med mätaren? Är det för att få till en mätare?
    Saknar du reservtank?
    Kan du tänka dig att göra åverkan på tanken?
    Anledningen är till att slippa bekymra sig över hur mycket soppa man har och gå efter tripmätaren, har ingen reservtank på den.

    Helst hade jag velat haft en liten röd diod som börjar lysa när det börjar närma sig tomt.
    Nja helst vill jag låta tanken va orörd men det beror ju helt på vad för lösningar det finns

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6
    En lösning som jag har sett på en del ombyggda hojar är en genomskinlig slang som kopplas med en T-koppling på bensinkranen och sedan till en nippel i ovansidan av tanken. Då ser man hela tiden aktuell nivå i slangen. Det gäller bara att hitta en genomskinlig slang som tåler bensin.

    Åverkan på tanken blir ganska minimal, det behöver inte vara något stort hål för nippeln, bara tillräckligt för att slangen skall kunna andas.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Lådman Visa inlägg
    Anledningen är till att slippa bekymra sig över hur mycket soppa man har och gå efter tripmätaren, har ingen reservtank på den.

    Helst hade jag velat haft en liten röd diod som börjar lysa när det börjar närma sig tomt.
    Nja helst vill jag låta tanken va orörd men det beror ju helt på vad för lösningar det finns
    Enklast är ju då att du sätter dit en bensinkran med reservfunktion. inga ingrepp behövs ju då.
    Du får ju då ca 5 l som reserv.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Googlade lite, den här killen har en lång tråd om tankmätare. Du ser tankmätaren på några av bilderna, du måste göra ett hål i tanken för att kunna ha något slags mätare.

    Tror nog att Olles förslag är det bästa.

    http://www.stevepedwards.com/Motorbi...ance-research/
    Senast redigerat av erikn den 2016-04-08 klockan 12:44. Anledning: Glömde länken
    /Erik

  9. #9
    På min hoj finns det en lampa som skall lysa när nivån är låg men har aldrig sett den lysa för jag använder bara trippmätaren. Genom att enkelt räkna ut vid tankning hur mycket som går i, och vetskapen om volymen så är mätaren överflödig. Är det just för att du vill bygga dit en mätare eller bara strunta i den.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    På min hoj finns det en lampa som skall lysa när nivån är låg men har aldrig sett den lysa för jag använder bara trippmätaren. Genom att enkelt räkna ut vid tankning hur mycket som går i, och vetskapen om volymen så är mätaren överflödig. Är det just för att du vill bygga dit en mätare eller bara strunta i den.
    Visst trippmätare när nog bra, men vad händer då man glömt nollställa den? Jag kör oxå med trippmätaren, men har som tur är ca 5 l reserv.

Liknande ämnen

  1. Problem vs Lösning
    Av Grusbusen i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 02:26
  2. Bloggen - tillfällig lösning!
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •